Skiløpere i skispor

Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse

Nasjonal kompetansetjeneste for utviklingshemning og psykisk helse er etablert for å bygge opp og spre kunnskap og erfaring om utredning og behandling av mennesker med utviklingshemning/autisme og samtidig psykisk lidelse.

Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming

NKUP har gjennom tjenesteutviklingsprosjektet «Tilgang til psykisk helsehjelp for voksne pasienter med utviklingshemming» avdekket barrierer og innhentet kunnskap om mulige tiltak for å minimere disse barrierene. Sammen med fagpersoner fra 13 ulike helseforetak, pårørende og brukerforeninger har vi fått innsikt i barrierer og ideer til løsninger. Resultatene er samlet i en rapport med anbefalinger på nasjonalt nivå, helseregionalt nivå, helseforetaks-, enhets- og helsearbeidernivå.
Rapporten finner du her
Tekst

Nyheter fra kompetansetjenesten

Forskning og verktøy

Få med deg de siste nyhetene fra NKUP

Ny studie viser at behandling for schizofreni både er mulig og har effekt for personer med utviklingshemming og autisme. Og møt månedens forsker som er opptatt av hva teknologien kan gjøre for personer med kognitive utfordringer.

Les nyhetsbrevet her
      Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, e-post

Meld deg på NKUPs nyhetsbrev

Nyhetsbrevet kommer ut månedlig. Her kan du få informasjon om aktuelle temaer, aktuelle kurs og konferanser, de siste forskningsresultatene, interessante fakta og informasjon om nettverk og prosjekter NKUP er en del av.
      Klikk her for å abonnere
      Faksimile av nyhetsbrev
      Sist oppdatert 22.03.2024