AGV - automatisk transportsystem

AGV er forkortelse for automatisk gående vogn (på engelsk kalt Automated Guided  Vehicle ) med andre ord: en robot. AGVene frakter og leverer vogner med blant annet mat, medisiner, medisinske forbruksvarer og tekstiler ut til funksjonsområdene. I retur transporteres skittentøy og avfall som ikke kan sendes i avfallssug anlegget.

Illustrasjon AGV

AGV- automatisk transportsystem- konseptkort (PDF)

Hvorfor skal vi ha det?

En AGV kan arbeide 24/7. Med det får vi fleksibel håndtering og jevnere strøm av
varetransport gjennom hele døgnet, også på natten. Hensikten med konseptet er å
avlaste flere yrkesgrupper og frigjøre tid til direkte pasientrettet arbeid. Leveranser kan komme hyppigere enn i dag og transporten kan styres til tidspunkter med mindre annen aktivitet i sykehuset.

Hvordan fungerer det?

AGVene er selvkjørende, og navigerer via radar og laserskanning til nærmeste
leveringspunktet (AGV-rommet), for levering eller henting. AGV-​rommene finnes i hver etasje og er plassert ved heisene. AGVene henter vognene i varemottaket, og kjører dem til lokale leveringspunkter som for eksempel sengepost. På Rikshospitalet frakter roboten varer også til eksisterende bygg. Fremme ved mottaksstasjonen vil logistikkmedarbeider få melding om at varene er ankommet. Medarbeideren henter vognen og triller den ut til avdelingen eller lageret. Vogner med for eksempel papp og papir eller tomme matvogner, trilles tilbake til AGV-rommet, og settes på en tom plass. En sensor i taket over vognen registrerer da automatisk et oppdrag. AGV en henter vognen og kjører den tilbake til servicebygget.

​Ulike type vogner for ulike leveranser: Vognene som transporteres med
AGVene har forskjellige funksjoner. Det kan være et bur med gitter for generelle forsyninger og tøy, et låsbart sikkerhetsskap for legemidler, eller en matvogn med kjøle og varmeelementer.

Smart teknologi gir høy sikkerhet: AGVene er programmert til å stoppe automatisk hvis noe er i veien. Først vil den snakke til deg, og be om at du flytter deg. Hvis det er en eske eller en annen AGV som står i veien, kjører den rundt og fortsetter. I varemottaket er det mulig å prioritere hasteforsendelser.

Bruker heis på egen hånd: For å komme til de ulike byggene og avdelingene
bruker AGV ene heis. De kan kun bruke heisen hvis den er tom. Når en AGV er i heisen er det ikke mulig for ansatte og publikum å bruke den. AGVene kommuniserer fortløpende med heisene, slik at de reserveres og står klare når en AGV kommer til heisen.

Aktiv forsyning: Fra eksternt forsyningssenter leveres
avdelingspakkede vogner som distribueres med AGV
ut til avdelingen.

Hvordan påvirker det arbeidsflyt og hverdagen?

AGVene kjører i kjelleretasjen U1, og blir en synlig del av arbeidshverdagen i nytt
sykehus. AGV ene vil i begrenset grad kjøre i områder der pasienter eller pårørende oppholder seg.

Foto: AGV i sykehuskorridor på Kalnes.

AGV i sykehuskorridor på Kalnes.​

Hovedprogram Aker og Gaustad, del 2 Teknikk (Helse Sør-Øst, 2018)

Logistikk og forsyningskonsept (pdf, 2020)

Effektive roboter frigjør mer tid til pasienter (Nyhetsartikkel om Ahus, 2015)