Kategori 1, kategori 2 og kategori 3 (intensiv) senger

Vi planlegger de nye sykehusene etter den nye definisjonen av overvåkingsområder.

Definisjon

Kategori 0: Seng på post

Kategori 1 (forsterket observasjonsseng): Sengeplass som skal ha ressurser i form av utstyr, kompetanse og bemanning for organstøttende behandling av ett organ.

Kategori 2 (overvåkningsseng): Sengeplass som skal ha ressurser i form av utstyr, kompetanse og bemanning for organstøttende behandling av to organ. Sengeplassen skal være tilgjengelig som akutthjelp, hele døgnet hele året, uavhengig av helg og høytid (24/7/365).

Kategori 3 (intensivseng): Sengeplass som skal ha ressurser i form av utstyr, kompetanse og bemanning for organstøttende behandling. Sengeplassen skal ha ressurser til fullverdig intensivmedisinsk behandling, inkludert sedasjon, invasiv mekanisk ventilasjon og annen nødvendig organstøttende behandling. Sengeplassen skal være tilgjengelig som akutthjelp hele døgnet hele året, uavhengig av helg og høytid (24/7/365).

Definisjonene ble laget i 2022 av de fire regionale helseforetakene på oppdrag fra Helse og omsorgsdepartementet. Oppdraget var blant annet å beskrive definisjoner for sengekategorier med bakgrunn i behov for ressurser (utstyr, bemanning og sammensetning av kompetanse) (...) Det tas utgangspunkt i bruk av definisjoner / begreper i Norsk intensivregister.

Konseptene

Kategori 1 (forsterkede observasjonssenger)

Forsterket observasjonsseng  er sengeplass som skal ha ressurser i form av utstyr, kompetanse og bemanning for organstøttende behandling av ett organ.​
Det vil være minimum seks senger i et område hvor tre og tre  senger er satt sammen. Det blir tilkomst mellom rommene og en felles arbeidsstasjon slik at man kan overvåke tre pasienter samtidig. ​​

Pasienteksempler

• Pasient som trenger kontinuerlig basal overvåking
    • for dårlig eller ressurskrevende til å håndteres i vanlig sykehusseng
    • observasjon og standardbehandling for å unngå forverring
  • Stabil pasient som trenger enklere organunderstøttende behandling av ett organ
    • intermitterende NIV (non-invasiv ventilasjon)
    • infusjon av antiarrytmika

Bemanning og sammensetning av kompetanse

• det medisinske behandlingsansvaret forvaltes av ansvarlig lege
  • intensivsykepleier tilknyttet avdelingen
  • sykepleierdekning i intervallet 1:3 til 1:2 (sykepleier:pasient ratio)

Utstyr (minimumskrav)

Kontinuerlig basismonitorering (Hjerterytme, hjertefrekvens, SpO2, non-invasivt blodtrykk)

Kategori 2 (overvåkningsseng)​

Relevant for Nye Aker.

Pasienteksempler
  • Infusjon av vasoaktive medikamenter og inotropika
  • Kontinuerlig non-invasiv mekanisk ventilasjon (NIV)
  • Basal organunderstøttende behandling eller monitorering og i tillegg deliriøs og/eller agitert
  • Alvorlig fysiologisk eller biokjemisk forstyrrelse som krever kontinuerlig overvåking og behandling
Bemanning og sammensetning av kompetanse
Kategori 2 er en omfattende kategori med et bredt spenn av pasienter. Noen enheter vil ha behov for bemanning og kompetanse tett opp mot kategori 3, mens andre vil ha behov som nærmer seg kategori 1. En aktiv tilnærming til ressursbehovet er nødvendig.

• det medisinske behandlingsansvaret utøves av lege tilknyttet av moderavdelingen eller
  • intensivenheten, avhengig av lokal organisering
  • sykepleiedekning i intervallet 1:2 til 1:1 (sykepleier:pasient ratio)
  • intensivsykepleier i vakt-teamet hele døgnet som minimum. Enheter som behandler pasienter med mer uttalt organsvikt må også ha bedre bemanning med intensivsykepleiere.

Utstyr
Utstyrsbehov vil variere ut fra type sykehus og pasientgrunnlag. Det vil kunne omfatte:
  • non-invasiv mekanisk ventilasjon – NIV
  • invasivt blodtrykk
  • ultralyd (hjerte, lunge, blodkar etc.)

Kategori 3 (intensivseng)

• invasiv mekanisk ventilasjon
  • avansert organunderstøttende behandling av flere organ

Bemanning og sammensetning av kompetanse
  • intensivsykepleierdekning 1:1 til 1,3:1 eller høyere (sykepleier:pasient ratio)
  • bemanningsfaktor må ses i sammenheng med utforming av arealer og ressurskrevende oppgaver som hemofiltrasjon, undersøkelser utenfor avdelingen, behandling av barn, håndtering av smitte, organdonasjon etc.
  • bemanningsfaktor lege 1:3 eller høyere på dagtid (lege:pasient ratio)
  • det medisinske behandlingsansvaret utøves av leger som er stedlig tilknyttet seksjonen på dagtid (mer enn 50 % av arbeidstid) og i vakt, i samarbeid med leger fra aktuelle respektive moderavdelinger
  • tilgang på personell som for eksempel fysioterapeut, klinisk farmasøyt, apotekteknikere og annet ikke-klinisk personell basert på enhetens behov og aktivitet

Utstyr
  • invasivt blodtrykk
  • invasiv mekanisk ventilasjon
  • kontinuerlig nyreerstattende behandling
  • invasiv hemodynamisk monitorering
  • mekanisk sirkulasjonsstøtte
  • kontinuerlig EEG
  • invasiv sentralnervøs monitorering
  • bronkoskop
  • ultralyd (hjerte, lunge, blodkar etc.

Les mer i denne rapporten: Rapport interregional arbeidsgruppe for intensivkapasitet - Helse Bergen

Sist oppdatert 05.05.2023