Våre over 20 000 ansatte i tett samarbeid med pasienter, pårørende, offentlige og private samarbeidspartnere, utvikler morgendagens behandling.
Forventninger til et universitetssykehus
På enkelte områder er OUS i dag på verdenstoppen innen innovasjon, på andre områder har vi et stort utviklingspotensial. Våre oppdragsgivere og samarbeidspartnere forventer at vi som universitetssykehus tar et spesielt ansvar for å løse utfordringene knyttet til fremtidens helse- og omsorgstjenester.
Ny innovasjonsstrategi
Innovasjonsstrategien 2018-2022 ble godkjent i ledermøtet 30. januar 2018.
I disse dager utarbeider Innovasjonsavdelingen en handlingsplan for innovasjon gjeldene for 2 år av gangen. I tett samarbeid med klinikkene og sykehusets ledelse vil vi fremme innovasjon på tvers av sykehuset.
Visjon og hovedmål
Det overordnede målet i strategien er: «Innovasjon skal prege arbeidsdagen. Hos oss skal det nytte å tenke nytt.»
For å nå dette viser de fem strategiske hovedmålene retningen for innovasjonsinnsatsen ved OUS. Alle fremtidige innovasjonsprosjekter bør forankres i ett eller flere av disse.
Oslo universitetssykehus skal:
- Skape innovasjoner som gir bedre pasientbehandling, og som kan nyttiggjøres av andre helseforetak, primærhelsetjenesten eller spres gjennom kommersialisering.
- Ha en ledende rolle i utvikling av forskningsdrevet innovasjon.
- Ta i bruk allerede tilgjengelig digitale løsninger og være en spydspiss i utvikling av nye digitale løsninger for helsesektoren.
- Ha ledere som ser på innovasjon som en naturlig del av sitt linjeansvar.
- Være den foretrukne partneren for næringsaktører som vil samarbeide om utviklingen av fremtidens helsetjenester.
Du finner innovasjonsstrategien her.
Av:
Christian Skattum