Ekspertsykehuset

Arbeidsrelatert håndeksem - unngå at det blir kronisk

I mange yrker utsettes huden for vann, hanskebruk og forskjellige kjemikalier som gir økt risiko for eksem, spesielt på hendene. Arbeidsrelatert håndeksem kan bli svært plagsomt dersom man ikke får tidlig og riktig behandling, samt veiledning om hovordan man kan beskytte hendene. Enkle tiltak kan hjelpe deg med å holde huden frisk og forhindre at et eksem blir kronisk.

En person som holder hendene sammen
Illustrasjon: Shutterstock.
Bilde av Ingvill Sandven

Ingvill Sandven.

Tekst av: Ingvill Sandven, overlege, Lungemedisinsk avdeling, Seksjon for miljø- og arbeidsmedisin og Regionalt senter for astma, allergi og overfølsomhet (RAAO), Oslo universitetssykehus (OUS). Foto og illustrasjoner: Shutterstock, STAMI og privat.

​Håndeksem er en vanlig hudsykdom som gir tørr og rød hud, kløe hudfortykkelse, sprekker og sårdannelse.

Arbeidsrelatert håndeksem er eksem som enten utløses eller forverres av faktorer man utsettes for i arbeidet.

​Eksemet oppstår etter kortere eller lengre tid i kontakt med hudirriterende og/eller allergifremkallende stoffer som for eksempel:

• «Vått arbeid» hvor hendene er mye fuktige i løpet av arbeidsdagen. Vann er hudirriterende. «Vått arbeid» har man hvis hendene er i kontakt med vann i to timer eller mer per dag, dekkes av tette hansker i to timer eller mer per dag, og/eller ved hyppig håndvask.
  • Arbeid med hudirriterende stoffer som såpe, rengjøringsmidler, matvarer, løsemidler og skjæreoljer.
  • Arbeid med allergifremkallende stoffer som gummikjemikalier (for eksempel i hansker), konserveringsmidler, hårfarger, lim, plast og metaller med mer.

Et arbeidsrelatert håndeksem blir ofte kronisk dersom man ikke får tidlig behandling og veiledning. Eksemet kan bli svært plagsomt, vanskelig å behandle og føre til langvarig sykefravær. Mange må slutte i jobbene sine og/eller omskolere seg.​

Eksempler på yrker hvor man har økt risiko for eksem er ansatte i helsesektoren, renholdere, kokker/kjøkkenassistenter og frisører.

Bilde av håndeksem.

Illustrasjon fra Shutterstock.

​​Oppsøk lege​​

Samarbeid mellom fastlege, hudlege og arbeidsmedisiner er gjerne nødvendig for å finne ut om yrkeseksponering er årsak til håndeksem.

Hvis du mistenker at du har et arbeidsrelatert eksem:

• Bli henvist til hudlege. Tidlig diagnose og behandling er viktig for å unngå at eksemet blir kronisk. En hudlege vil kunne gjøre tester for å utelukke et allergisk eksem og eventuelt andre hudsykdommer.

• Kontakt bedriftshelsetjenesten eller be fastlegen henvise deg til en arbeidsmedisinsk avdeling. Der vil du kunne få råd og veiledning om hvilke faktorer på jobben som bidrar til eksemet og tiltak du kan gjøre for å ta vare på huden.
  • ​Får man påvist et arbeidsrelatert eksem kan man søke NAV og arbeidsgivers forsikringsselskap om å få eksemet godkjent som yrkessykdom.

Gode råd for å ta vare på huden på hendene

• Unngå mest mulig direkte kontakt med vann, olje, kjemikalier eller andre skadelige produkter. Når dette ikke er mulig – bruk egnede og rene engangshansker og ha gode rutiner for håndhygiene
  • Bruk hansker når det er nødvendig, men så kort tid som mulig. Langvarig hanskebruk er irriterende for huden og kan gi eksem.  Bruker du hansker mer enn ti minutter bør du om mulig bruke bomullshansker inni hansken for å unngå fukt.
  • Ikke bruk ringer eller andre smykker på hendene på arbeid
  • Bruk håndsprit i stedet for håndvask hvis mulig. Håndsprit med glyserol er mer skånsomt for huden enn håndvask. Generelt sett kan håndsprit brukes bortsett fra hvis hendene er synlig skitne eller etter dobesøk.
  • Vask hender på en skånsom måte. Fukt hendene før du bruker såpe. Bruk lunkent vann. Skyll såpen godt av. Klapp hendene helt tørre etter håndvask.
  • Bruk håndkrem så ofte som mulig. Dette er viktig for å bevare en sunn hud og det gjør huden mer motstandsdyktig. Håndkremen bør være parfymefri og så fet som mulig. Ikke bruk håndkrem rett før du tar på deg hansker, da dette blant annet vil gjøre huden mer fuktig.

Les flere blogginnlegg fra Ekspertsykehuset!

Sist oppdatert 18.06.2022