Nytt verktøy i førerkortvurdering ved epilepsi

Innovativ bruk av kjøresimulator gir mer presis førerkort-test ved Spesialsykehuset for epilepsi (SSE).

Kjøresimulatoren ved KNF-lab.
Kjøretur i simulatoren: Oliver Henning ved Klinisk nevrofysiologisk lab (KNF). Se filmen nedenfor og bli med på en prøvetur. Foto: Oslo universitetssykehus.

​Anfallsfri = førerkort?

Personer med epilepsi vil gjerne ha førerkort som alle andre med den selvstendigheten det medfører. Og ungdom med epilepsi vil gjerne ta lappen som alle andre. Hos voksne som får epilepsi er tap av førerkort noe av det mest problematiske. For å beholde førerkortet må en være anfallsfri i 12 måneder, ha stabil anfallssituasjon og medisinering. En må også ha lav risiko for anfall, bedømt av nevrolog. Mellom 60 og 70 prosent av alle med epilepsi får god anfallskontroll med medisiner. Så da kan de vel få førerkort? – Det er dessverre ikke så enkelt, sier Rune Markhus ved KNF.

Tvilstilfeller henvises til SSE

– Noen med epilepsi merker ikke selv at de har små anfall, eller husker ikke anfallene. Det gjelder særlig personer med korte absenser (fjernhetsepisoder), eller der medisiner har gjort anfallene korte, sier Markhus. En EEG-måling registrerer elektriske impulser i hjernebarken, og den kan vise om en person har små epileptiske anfall (utbrudd av elektrisk aktivitet i hjernen) de kanskje ikke merker selv men som kan forstyrre evnen til å reagere raskt nok under bilkjøring.

Kjøresimulatoren ved KNF på SSE

VIRKELIGHETSNÆRT: Den nye kjøresimulatoren gir en realistisk kjøreopplevelse og har både automatgir og manuelt gir. Og du hører motoren. For å unngå bilsyke brukes ikke VR-briller, men du får full oversikt på tre skjermer. Over ser du Rune Markhus (t.v.) overlege og seksjonsleder ved KNF sammen med overlege Oliver Henning (midten) og LIS-lege Elisabeth Dornish, som tester simulatoren i tett tåke. Se film nedenfor. Foto: Oslo universitetssykehus.

Simulator kommuniserer med EEG-måling

Den nye kjøresimulatoren er en kraftig pc med fire skjermer. Simulatoren er programmert til å kommunisere med EEG-målingene. – Vi kan se EEG-kurven på skjerm samtidig med kjøringen i simulatoren. Dette er en slags VR-teknologi brukt på en innovativ måte, som gir et godt svar på risikoen for trafikkfarlige situasjoner. Det har vært litt krevende  å få til, men vi har lyktes nå, forteller Markhus.

Reaksjonstid og bremselengde

– Når du kjører simulatoren, følger vi samtidig med på EEG-kurven din.  Når det kommer stoppskilt eller hindringer i veien, må du bremse så fort du kan. Vi måler din reaksjonstid og bremselengde, med og uten utbrudd i EEG. Og vi ser hvor mange krasj som skjer samtidig med utbrudd. Simulatoren registrerer også om du kjører over midtlinjen eller utfor veikanten, og hvor lenge. 

Skjermbilde fra EEG-registrering sammen med samtidig bilde fra kjøresimulatoren.

Bildene viser når pasienten får et utbrudd i EEG, se kurvene i det gule feltet. På bildet over kommer et stoppskilt opp på skjermen, men sjåføren bremser ikke. På bildet under ser vi at bilen fortsetter rett fram ut av veien i en sving. Fotomontasje: KNF


Skjermbilde fra EEG-registrering sammen med samtidig bilde fra kjøresimulatoren.

Er det anfall som utløser feil?

– Ser vi i EEG at det kommer et anfall, kan vi få bilen foran til å bremse. Bremser du fort nok og lenge nok? Under testen kan vi sette ut et ekstra stoppskilt. Bremset du? Reduserer du farten når det er tåke og redusert sikt på simulatoren, eller ikke? Var det et lite anfall eller utbrudd med epileptisk aktivitet i EEG som utløste feilen? Dét er det viktige spørsmålet, fastslår Markhus.

Krasj er krasj

– Simulatoren er enkel å lære for ungdom, og vi har veldig motiverte pasienter. Alle får prøve simulatoren før testen, og det er lov å krasje noen  ganger på grunn av ga uerfarenhet, beroliger Markhus. Simulatoren gir oss nevrologer svar på hvor mye du er «borte» under utbrudd i EEG  og hvordan dette påvirker din egnethet som bilfører. Med den nye testen blir det også lettere å forklare hvorfor noen dessverre ikke kan få førerkort. Krasjer man på grunn av utbrudd i EEG i testen, skjønner man at man kan krasje i virkeligheten også

Risikoen må være lav nok

Er risikoen for bevissthetstap nede på et akseptabelt nivå, er helsekravene til førerkort oppfylt. Risikoen for bevissthetstap behøver ikke være null, men den må være like lav  som hos andre uten epilepsi.

Pasientinformasjon

Epilepsi - førerkortvurdering Langtidsmonitorering med EEG og video

Førerkort og epilepsi - kapittel i teksten "Å leve med epilepsi" på Helsenorge