Ekspertsykehuset

USAR – når pasienten ligger høyt, lavt eller under

Hva skjer når en kranfører plutselig får vondt i brystet 75 meter over bakken? Ambulanse med kallenavn 255 stasjonert ved seksjon Sentrum på nedre Grünerløkka i Oslo har beredskap for USAR (URBAN SEARCH AND RESQUE).

Fra trening på Lahaugmoen
Fra trening på Lahaugmoen. Foto: Eva Aarsand, OUS.

Tekst: Espen Munthe-Kaas, ambulansearbeider og fagleder USAR, Ambulanseavdelingen ved OUS. Foto: Espen Munthe-Kaas, Eva Aarsand, Stian Fischer Eriksen, OUS.

Bilde av Espen Munthe- Kaas

Espen Munthe-Kaas, ambulansearbeider og fagleder USAR.

Denne beredskapen er noe ambulanseavdelingen ved Oslo universitetssykehus innførte i 2017 og har siden sakte men sikkert bygget opp et kompetent fagmiljø.

Redder pasient​​er der det er vanskelig å komme til

USAR eller sagt på godt norsk Urban søk og redning, er søk, redning og behandling av pasienter som befinner seg et sted hvor de selv ikke kan evakuere og den ordinære redningstjenesten eller helsevesen ikke kommer til.

Det kan være i et jordskred, leirskred, en sammenrast bygning som for eksempel etter jordskjelv, eller terror.

Manglet et umiddel​bart helsetilbud

Avdelingen forstod at vi manglet et umiddelbart helsetilbud til pasientene som befinner seg steder der det er vanskelig å komme til.

Tidligere måtte denne pasientgruppen vente til de var evakuert av brannvesenet eller politi før vi kunne starte med helsehjelp.

Nå blir helsepersonell med inn der pasienten befinner seg, og kan raskere iverksette behandling av livstruende skader, smertelindring og mye mer.

Fra øvelse hvor Espen  har på vernehjelm og lys.

Fra øvelse i kulvert. Foto: Espen Munthe Kaas, OUS.

Trener jevnlig på komplisert​​ evakuering

Hverdagen til ambulanse 255 går i hovedsak ut på å løse dagligdagse oppdrag på lik linje med alle ambulanser i Norge, og i OUS. Ambulansen kjører i snitt hvert år cirka 5000 turer og kun en liten andel av disse er USAR-oppdrag.

Siden oppdrag som innebærer komplisert evakuering, tilkomst eller andre momenter er det viktig at personellet som betjener ambulanse 255 trener jevnlig på dette.

Vi har gjennom året mange timer trening på ulike momenter vi tenker kan møte oss ute, slik at vi skal være godt rustet når det kommer en reell alarm.

Bilde bra øvelse hvor to henger i et tau fra en kran.

Øvelse fra "kritisk syk kranfører". Foto: Stian Fischer Eriksen, OUS.

75 meter over bakken uten heis

Et slikt oppdrag kan være en kranfører som plutselig får hjerteinfarkt i toppen av en kran, 75 meter over bakken uten heis.

Sist vi hadde et slikt oppdrag ble pasienten heist over "ripa" på krana i en redningsbåre av Oslo brannvesen, mens helsepersonell fra ambulanse 255 fulgte med pasient og sørget for at hen fikk optimal behandling under evakueringen.

Det gir en god følelse at vi kan tilby pasienter helsehjelp tidlig, og løse oppdrag vi ikke kunne for bare få år siden. ​

Sama​rbeid med brannvesen

Vi løser aldri et USAR-oppdrag alene. Siden 2017 har vi fått et godt forhold til redningsavdelingene i brannvesenet hos OBRE (Oslo Brannvesen) og NRBR (Nedre Romerike brannvesen). Her har vi fått kurs i basal taubruk, opplæring i evakuering med redningsbåre, farer ved skred, sammenraste bygg, med mer.

Bilde fra øvelse hvor personell kravler gjennom et veldig trangt hull.

Fra øvelse "sammenrast kulvert". Foto: Espen Munthe Kaas, OUS.

At vi nå kjenner ansiktet på innsatspersonell fra andre etater man har øvd mye med er en suksessfaktor da man vet hva hverandre kan og vi har øvd på sammen.

Jobbet skulder ved skulde​​r i Gjerdrum

Dette fikk vi god uttelling for da vi i akuttfasen ved skredulykken i Gjerdrum jobbet skulder til skulder helt opp skredkanten med evakuering av beboere, og senere i skredgropa på søk etter overlevende.

Det var bare helsepersonell fra ambulanse 255 som kunne ta seg ned i skredet, da opplæring og sikkerhet rundt og i et skred ikke er noe vanlige ambulanse innehar i opplæringen.

Hundegruppa – Oslo politidistrikt

Vi jobber også tett med hundegruppa til Oslo politidistrikt da hunder fra denne enheten og deres førere er trent i å finne savnede mennesker under ekstreme forhold.

Det er hundene fra denne tjenesten som bestemmer hvor vi skal lete etter pasienter, da de markerer ved å halse om de kan lukte et menneske.

"Behandlingen vi gir er ikke annerledes fra hva andre ambulanser ved Oslo universitetssykehus tilbyr. Det spesielle er de forholdene som er rundt oss. Som USAR-personell må du takle høyder og helst ikke ha klaustrofobi"

Sist oppdatert 04.08.2023