Det kan være vanskelig å snakke
om følelser. Barn kan mangle ord for det, unge kan streve med å finne de rette
ordene. Noen har nedsatt kognitiv fungering eller utviklingsforstyrrelser som
autisme, ADHD eller lærevansker. Minst 20 % av befolkningen har av ulike
grunner kommunikasjons- eller formidlingsvansker. Når vonde tanker eller følelser ikke blir forstått av de
som skal hjelpe, kan det føre til feil diagnose og behandling, eller ingen
behandling i det hele tatt. Grupper av barn og unge med formidlingsvansker har
høy forekomst av psykiske lidelser. Standardiserte diagnostiske
kartleggingsmetoder som benyttes innen psykisk helsevern er ikke tilpasset
mennesker med formidlingsvansker. Derfor er de også mindre deltagende i
utredningen. Samtidig vet vi at medvirkning fremmer livskvalitet og helse.
Det forskningsdrevne innovasjonsprosjektet Inventorium for støttetpsykologisk evaluering (iSpe) har ambisjoner om å redusere gapet mellom behov
og tilgang på psykiske helsetjenester i denne gruppen. Enkelt språk,
animasjoner og bilder i et brukervennlig grensesnitt støtter barnet gjennom den
digitale psykiske helseundersøkelsen iSpe. Prosjektet har utviklet og
pilottestet en prototype for kartlegging av symptomer på depresjon. Med
innovasjonsmidler fra Helse Vest RHF og Norsk forskningsråd, skal prosjektet
blant annet utvikle modul for angst og søvnlidelser det neste året.
Prosjektleder for
iSpe, psykologspesialist (PhD) Oddbjørn Hove planlegger nå et større
forskningsprosjekt med formål å validere verktøyet for ulike brukergrupper. Han
søker strategiske forskningsmidler som vil utløse flere PhD- og
masterprosjekter på iSpe-forskning. Han ønsker kontakt med miljøer i Norge som
kan være interessert i forskningssamarbeid.
Ønsker du mer informasjon om prosjektet eller forkningssamarbeid, kan Hove kontaktes på mailadressen Oddbjorn.Hove@helse-fonna.no