
Foto: RHABU
Definisjonen av habilitering gir føringer om at
habiliteringsprosesser skal kjennetegnes ved kunnskapsbaserte tiltak (Forskrift om habilitering og rehabilitering, 2012). Kunnskapsbasert habilitering
forutsetter at praksis på habiliteringsfeltet bygger på forskningsbasert
kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap. Det å arbeide
kunnskapsbasert forutsetter videre at fagpersoner kontinuerlig vurderer om deres praksis
er i tråd med ny kunnskap og at ny kunnskap tas i bruk samtidig som utdatert
praksis opphører. For å
oppnå dette må ny kunnskap være tilgjengelig og kjent, og den enkelte
virksomhet må ha gode rutiner for jevnlig kunnskapsgjennomgang og oppdatering
av praksis.
«Kunnskapsbasert praksis (KBP) er å ta faglige
avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap,
erfaringsbasert kunnskap og pasientens ønsker og behov i en gitt situasjon», heter
det på Helsebibliotekets nettsider, som inneholder mye nyttig informasjon
om kunnskapsbasert praksis.
Formålet med
kunnskapsbasert praksis er å styrke beslutningsgrunnlaget for fagpersoners avgjørelser
og bevisstgjøre fagpersoner på hvilke kilder de henter sin kunnskap fra. Når praksis
ikke er basert på oppdatert kunnskap kan det i verste fall føre til
feilbehandling, men det kan også innebære at tiltak som iverksettes ikke er
basert på de mest effektive metodene eller på metoder som ikke har dokumentert
effekt.
For å sikre kunnskapsbasert
praksis på habiliteringsfeltet er det nødvendig at fagpersoner som arbeider med
habilitering vet hvordan de skal søke fram den beste tilgjengelige kunnskapen
og hvordan de kritisk skal vurdere denne. RHABU gjennomførte i 2017 en spørreundersøkelse
blant ansatte i habiliteringstjenestene i Norge om bruk av forskningsbasert
kunnskap. I resultatene kom det blant annet frem at flesteparten av
informantene sjelden eller aldri gjør søk etter forskningsbasert kunnskap, og
at mange av de sentrale kildene til forskningsbasert kunnskap sjelden eller
aldri benyttes. Det kom også frem at mange av informantene opplever at de ikke
har gode nok ferdigheter når det gjelder å søke etter og kritisk vurdere forskningsbasert
kunnskap, noe som peker på behov for kompetanseheving på dette området.
For deg som
ønsker å lære mer eller oppdatere din kunnskap om kunnskapsbasert praksis
finnes det mye aktuelt stoff og gode læringsressurser på nettsidene til Helsebiblioteket.
Her finner du blant annet et e-læringskurs som belyser temaene; refleksjon og spørsmålsformulering, litteratursøk og kritisk vurdering.
Her finner du også lenker til sider som på en enkel måte og ved hjelp av konkrete eksempler gir en innføring i statistikk.
På Helsebibliotekets nettside finner du også pekere til oppslagsverk, fagprosedyrer, retningslinjer
og veiledere, oppsummert forskning, databaser, tidsskrifter, mulighet til å
gjøre søk i kunnskapspyramiden og mye annet.
Mye av
innholdet og mange av kunnskapsressursene på Helsebiblioteket.no er
tilgjengelig for alle i Norge (nasjonal tilgang) uten innlogging, mens noen av de innkjøpte kunnskapsressursene
kun er tilgjengelig for innloggede brukere. Man kan enten være innlogget via arbeidstedets
IP-adresse eller man kan være innlogget med personlig brukernavn. Her kan du lese mer om tilgang og innlogging.
Bibliotekstjenesten
på de ulike helseforetakene er også en ressurs som kan bidra til å støtte
oppunder kunnskapsbasert praksis, ved at de ofte tilbyr kurs og opplæring i søk
etter forskningsbasert kunnskap og bruk av søkemotorer, i tillegg til at de
ofte også kan bistå med hjelp og veiledning ved litteratursøk.