– Hold begeistringen oppe!

Teamsmøter og årsrapport på hjemmekontoret. Slitne medarbeidere etter måneder med stress og ekstrabelastninger med korona. Da er det tid for selvivaretakelse og begeistrende ledelse, ifølge Jon Morten Melhus.

Foto: Raymond Mosken

​Forrykket work–life balance, kjedsomhet og stress er fenomener som Jon Morten Melhus får mange spørsmål om for tiden. Han er leder-coach, foredragsholder og forfatter med base i nettsiden begeistring.no. Hadde det ikke vært for koronaen (sic) skulle TSB-lederne møtt ham fysisk. Nå får det heller skje gjennom lederbrevet.

Involver flere
– Bevar selvfølelse, entusiasme og engasjement hos deg selv og andre, oppfordrer han. – Nå som alltid. De fleste ledere jeg snakker med er i en litt monoton veksling mellom å jobbe alene og å delta på digitale møter. Da gjelder det å gjøre møtene mer stimulerende og involverende!

  • La møteledelsen gå på omgang.
  • Hva med å åpne det digitale møtet med en eller flere gladhistorier fra deltagerne fra forrige uke, eller et humoristisk filmklipp fra Youtube eller kanskje en fantastisk låt fra Spotify?
  • Varier med å møte hverandre en-og-en fysisk eller på nett i blant. Snakk med en kollega eller med naboen.
  • Lucia-gruppe som stiller med parykker, lys og sang på Teams, mens alle spiser hjemmebakte Lussekatter eller pepperkaker?

Humor og ansvar
– Mange ledere er bekymret for helsa til pasienter og ansatte, og ansvaret for helsesituasjonen i en hel avdeling hviler tungt...
– Selvsagt. Du blir stressa. Da virker humor. Alle har erfart hvor forløsende det er med galgenhumor i en tung situasjon. Du får litt avstand fra situasjonen og kan gå videre.
Melhus advarer mot humorskam:
–  Du behøver ikke være useriøs eller uproff fordi om du bruker humor, snarere tvert imot. At du skammer deg over å ha det gøy, hjelper ikke de som har det vanskelig.

  • Humorinnslag på jobben? Se begeistríng.no (Humor og begeistring er latterlig lønnsomt)

Selvivaretakelse
Hvis det noen gang skulle være behov for teknikker for selvivaretakelse, er det nå. Jon Morten Melhus oppfordrer TSB-ledere til å hente fram de verktøyene de vanligvis bruker til beste for pasientene, til beste for seg selv.  

  • Skriv en liste over «Hva gjør meg bekymret?», og gjør mindre av det.
  • Skriv en liste over «Hva gjør meg glad?», og gjør mer av det.
  • Skaff deg et selvtillitsboost. Ring en venn eller slektning og be ham eller henne om å nevne ti positive ting ved deg selv.

Work-life balance
Nordmenn er flinke til å ha tette skott mellom arbeid og fritid. Skott som beskytter. Opphører de, kan det rote seg til. Men det gir også muligheter.
– Fokuser mest mulig på det som er bra med hjemmekontor, oppfordrer Jon Morten Melhus.
– For eksempel kan du utnytte fleksibiliteten: Du kan gå tur i solen midt på dagen, og heller jobbe i mørket utover kvelden, hvis du har mulighet til det.

  • Gjør det samme om morgenen som om det var helg. Egg til frokost? Noen minutter i badekaret? Unn deg litt hverdagsluksus!
  • Vaffelfrokost til deg selv (og resten av familien) mandag morgen
  • Ikke tro at du klarer å konsentrere deg mer enn 20 minutter ad gangen. Ta en pause og gjør noe av det som står i forrige kulepunktliste
  • Lag digitale erstatninger til spontan gangprat: Hils på kollegene, gi komplimenter, se hverandre og utfør practical jokes