Fanny Duckerts 10 råd for å moderere alkoholforbruket

Psykolog og professor Fanny Duckert har lang erfaring med å behandle personer som trenger veiledning i å mestre sitt alkoholforbruk. Her er hennes 10 viktigste råd.  

 

1. Registrer ditt eget faktiske forbruk.

Hvor mye drikker du faktisk? Registrer tidspunkt, situasjon og faktisk drikkemengde. Mye av forbruket er lett å overse. Bruk standard måleenheter. Det er fort gjort å lure seg selv med hensyn til hva en reelt får i seg. Hjemme kan en bruke måleglass og finne ut mengden i forhold til de glassene man vanligvis bruker.

2. Evaluer eget drikkemønster.

Evaluer dine vaner mot drikkemønsteret du ønsker å ha. Hvilke situasjoner er det OK å drikke og hvilke ikke? Kan noe av drikkingen være problematisk for deg selv eller andre?
Vær spesielt oppmerksom på effekten av å kombinere alkohol og beroligende medikamenter og sovemidler. Det hjelper lite å redusere alkoholbruken, hvis det kompenseres med økt pillebruk.

3. Si stopp ved lykkepromillen.

En relativ moderat promille (0,5–1,0) gir den ruseffekten som de fleste forbinder med behagelig rus. En høyere promille gir ikke økt nytelse, men øker risikoen for å miste kontroll og å få en uhåndterlig rus som ikke er spesielt hyggelig verken for oss selv eller omgivelsene.

4. Ikke drikk på tom mage.

Det er alltid lurt å spise litt før en drikkesituasjon. Dette demper den generelle «sug»-følelsen, samtidig som innholdet i magen jevner ut alkoholfordelingen og sørger for at promillen ikke stiger blir for bratt.

5. Unngå bart brennevin og kartongvin.

Mange drikker med samme hastighet uansett hva de har i glasset. Ublandet brennevin inneholder den sterkeste alkoholkonsentrasjonen og innebærer den største risikoen for ustyrlig rus. Dersom du vil holde oversikten over hvor mye du faktisk har drukket, kan det være lurt å kjøpe vin på flaske, i stedet for kartong.

6. Bytt til alkoholsvake alternativer.

Ha lettøl eller alkoholfritt øl i huset og bestill gjerne lettøl i halvlitersglass på utestedet dersom du vil variere. Rødvin eller hvitvin kan blandes med Farris til en lett og frisk drink. 

7. Senk drikketempoet.

La det gå 30–60 minutter mellom hver alkoholenhet. Da kan du holde på lenge uten å bli særlig beruset. En annen variant er å ta annethvert glass med og uten alkohol.

8. Ikke drikk alene før eller etter.

Å drikke alene før eller etter selskapelig samvær gjør det vanskelig å holde på de gode vanene. Vanskeligst er det i de sene timene. Hvis du legger deg med stigende, høy promille, vil dagen derpå bli verre. Sitt heller oppe en stund før du går til sengs, til promillen er lav eller på vei ned.  

9. Håndtér drikkepress.

Drikkepress er ikke bare noe andre retter mot deg. Det handler like ofte om din egen ambivalens, og om mangel på erfaring med ikke å drikke mens andre gjør det. Din indre dialog er like viktig og nødvendig som å konfrontere andres «press».

10. Finn alternativer til å drikke.

Hvis du skal redusere alkoholforbruket, finn alternativer som i seg selv er interessante og utfordrende. Mange forbinder alkohol med noe positivt og har erfaring med å bruke alkohol som belønning, trøst og egenmedisinering. Lytt til deg selv og finn hvilke bilder av alkohol og rus du bærer med deg og gi deg selv andre instrukser. 

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.