Legionella i nytt klinikkbygg på Radiumhospitalet

Det er funnet legionella på tre steder i det nye klinikkbygget på Radiumhospitalet, hvor det pågår innflytting denne helgen. OPPDATERING søndag 22.09 kl. 16.47: Bygg L2 er nå testet og funnet i orden. Vannet kan brukes.

Publisert 21.09.2024
Sist oppdatert 22.09.2024
Sykehusgang med skilt til avdelingene

Foto: Oslo universitetssykehus, Per Marius Didriksen

Oppdatering søndag 22.09 kl. 16.47

Bygg L2 er nå testet og funnet i orden, herunder friskmeldt. Filter er også montert som prioritert. Vannet kan derfor brukes.

Dette gjelder også i L1, M1 og M2.

Opprinnelig sak fra lørdag:

I Oslo universitetssykehus har vi kompetanse til, og erfaring med, å håndtere Legionella i vannforsyningsanlegg, og vi har oversikt over hvilke nødvendige tiltak som må iverksettes.

Vi gjennomfører innflytting i nytt klinikkbygg på Radiumhosptailet som planlagt i helgen, men forskyver flytting av pasienter til sengepostene. Dette skulle opprinnelig ha startet klokken 07.30 søndag morgen, og blir nå utsatt til kl. 16.00.

Dette gir oss tid til å iverksette tiltak og foreta nye målinger. Gjennom tiltakene under vil pasientsikkerheten være ivaretatt:

• Vi skal rense vannforsyningsanlegget
  • Vi monterer legionellafiltre på alle tappepunkter og prioriterer ved behov. Dette har vi lang erfaring med
  • Vi vil kontinuerlig informere pasienter og ansatte

Vann tappet gjennom filtre er sikkert å drikke. Som en ekstra sikkerhet kjøper vi i tillegg flaskevann til inneliggende pasienter.

Rørleggere, teknisk personell og smittevernpersonell er involvert, og vannet skal renses så mye som mulig i dag før det blir foretatt nye målinger. Vi vil følge opp med regelmessige målinger framover. Vannanlegget i nytt bygg er ikke koblet til det gamle vannanlegget, som tilsier at smitten ikke er kommet derfra. Det vil ta noen dager før vi vet hvilken Legionellabakterie det er snakk om.

Med de planene som er lagt vil pasientsikkerheten være ivaretatt, og kapasiteten på pasientbehandlingen vil ikke bli påvirket. Det vil si at pasienter som skal til innleggelse eller poliklinikk til uken skal møte som planlagt.