Det nye toårige studiet ble opprettet gjennom samarbeid mellom Fagskolen i Oslo og Akershus og OUS, og er en deltidsutdanning over to år. Avdelingsleder Marianne Palm, ved Sterilavdelingen OUS, forklarer studiet i korte trekk:
-Det omfatter dekontaminering, sterilisering og lagerføring av tilhørende utstyr.
Studiet kombinerer teori og praksis på en spennende og relevant måte. Det er organisert med forelesninger, oppgaver individuelt og i grupper, samt diskusjoner, erfaringsdeling og presentasjon.
Innhold og emneoversikt
Hvem kan søke?
For opptak til fagskoleutdanning i sterilforsyning i helsetjenesten kreves fullført og bestått videregående opplæring innen helse, sosial- og oppvekstfag med fagbrev eller autorisasjon.
Det kan i særlige tilfeller gjøres opptak på grunnlag av realkompetanse, hvor søkeren da må ha minimum 5 års yrkesrelevant arbeidserfaring. Søkerens språkferdigheter vil kunne bli vurdert.
Her kan du lese mer om studiet:
Sterilforsyning i helsetjenesten
Etter fullført utdanning
Da vil studenten blant annet ha kunnskap om:
- Felles kunnskapsgrunnlag, referanserammer, verdier og lovverk for helse- sosial og oppvekstfagene.
- Hygiene, mikrobiologi og smittevern, samt hvordan smitteveier brytes og smittespredning hindres.
- Hvordan instrumenter og utstyr av ulike materialer og med ulike funksjoner skal behandles, desinfiseres, rengjøres og vedlikeholdes.
- Ulike steriliseringsmetoder og – kontroll, samt steril lagring og transport.
- Arbeidet med sterilforsyning og forstå dens betydning i
pasientsikkerhetsarbeid.
Etisk grunnholdning
Det fokuseres også på at studenten skal ha utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket. Kommunikasjon og refleksjon rundt egne arbeidsoppgaver, samt relasjonsbygging til både interne og eksterne samarbeidspartnere har hatt stort fokus i utdanningen.
Synlige gode resultater
Dette har kommet godt frem og gitt synlige gode resultater i det daglige arbeidet i Sterilavdelingens seksjoner, forklarer avdelingsleder Marianne Palm.
- Tilbakemeldinger fra studentene, deres kollegaer og ledere er meget positive, og det oppleves at kunnskaper som en selvfølgelighet tilføres og deles med andre på arbeidsplassene.