Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Første barnemottak i Norge med digital hjemmeoppfølging

Barnemottaket på Ullevål håndterer årlig omtrent 5500 pasienter. Med oppstarten av digital hjemmeoppfølging via Dignio-appen, får foreldrene muligheten til å ha kontinuerlig dialog med sykehuset fra hjemmet.

Tekst: Sophie Frisholm Damsund. Foto: Sophie Frisholm Damsund.
Publisert 18.02.2025
Sist oppdatert 19.02.2025
En gruppe i hvite laboratoriefrakker.

Foto: Sophie F. Damsund, OUS.

Barnemottaket ved Ullevål, Oslo universitetssykehus (OUS), har startet å teste appen Dignio.

Tilbudet gis i første omgang til spedbarn med respirasjonsbesvær. Formålet med prosjektet er å øke kvaliteten på oppfølgingen til pasienter som har åpen retur til Barnemottak og sikre tidlig helsehjelp til de barna som trenger det.

Dette er en sykepleierdrevet tjeneste som nå implementeres av fagutviklingssykepleierne. Målet er at pasientene via Dignio kan følges opp døgnet rundt. Ved behov vil en lege delta i vurderingen om hvorvidt barnet skal komme inn, basert på informasjonen foreldrene har sendt inn. "Vi er i gang med pilotprosjektet som gir oss viktige erfaringer som bidrar til å perfeksjonere tjenesten og utarbeide gode planer og prosedyrer," sier Thomas Dejgaard, seksjonsleder ved Barnemottaket.

Digitalt symptomskjema 

Et skjermbilde av på brukergrensesnittet til appen Dignio. Øverst står det at brukeren har gjort 1/7 oppgaver. På midtfeltet står det "Hvordan puster barnet nå?" og brukeren kan svare enten "Pusten er uanstrengt når barnet er rolig", "Pusten er anstrengt når barnet er rolig" og "Pusten er betydelig mer anstrengt enn ved forrige kontakt / Jeg er bekymret for barnets pust". Det er huket av for svaralternativ 2, og det står en tekst under "Ettersom du oppgir at barnet puster anstrengt, ber vi deg ta en kort film av barnets pust (10-20 sek.) og sende den i appens meldingsfunksjon.". Nederst kan brukeren bla mellom Forrige og Neste.

Illustrasjon: Sophie F. Damsund, OUS.

Et skjembilde av brukergrensesnittet i appen Dignio.

Pilotprosjektet på barnemottaket er i første omgang rettet mot barn under ett år som er syke av luftveisvirus, som for eksempel RS-virus eller mykoplasma. Ved hjelp av et digitalt symptomskjema kan foreldrene melde inn symptomer, temperatur og respirasjonsfrekvens, samt ved behov sende bilder og video. Sykepleier vurderer svarene foreldrene sender inn og følger dette opp gjennom meldingsfunksjon eller med videosamtale. 

Fagutviklingssykepleier Eira Storli Vognild forklarer: "Barn som har vært i Barnemottak får mulighet til å ta kontakt med oss 48 timer etter at de har reist hjem. Foreldrene kan gjennom Dignio-appen ha en trygg dialog med oss hjemmefra, og helsepersonell kan kontinuerlig vurdere sammen med en lege om det er nødvendig å komme til sykehuset for en ny vurdering." 

Mange foreldre kan ha lang vei til sykehuset, og det er en stor fordel å kunne få vurdering hjemmefra uten å måtte reise inn.  

“Andre gevinster tror vi kan være en reduksjon i unødvendige returer til Barnemottak og en bedre arbeidshverdag for de ansatte med jevnere arbeidsbelastning og bedret arbeidsflyt, forklarer seksjonsleder Thomas Dejgaard. 

Gode tilbakemeldinger fra de første foreldrene

Verktøyet har vist seg å være brukervennlig. Foreldrene føler seg trygge på at de får den oppfølgingen de trenger, og synes det er en lettelse å slippe å dra inn til sykehuset med en liten baby med mindre det er absolutt nødvendig, forklarer Therese Myhre Dupuy, fagutviklingssykepleier. 

Samarbeid med legevakten og videre potensial 

Barnemottaket ser et stort potensial i å utvide bruken av Dignio til flere pasientgrupper, spesielt i samarbeid med legevakten. "Noen pasienter fra legevakten får mulighet til å ta direkte kontakt med Barnemottak i en periode etter at de reiser hjem fra legevakten," forklarer Thomas Dejgaard. "Vi ser for oss at dette er en pasientgruppe som kan få digital hjemmeoppfølging og få hjelp av oss til å vurdere om de skal komme til sykehuset eller om de har det best hjemme. Vi håper Dignio kan bidra til at barn som har det best hjemme, slipper unødvendige turer til sykehuset." 

For alvorlige tilfeller hvor pasienten blir mye dårligere raskt, skal det alltid ringes direkte til 113. 

Ledere som griper mulighetene 

Verktøyene for digital hjemmeoppfølging er tilgjengelige, og det kreves relativt få ressurser for å komme i gang, sier Thomas. "Men for å få dette til, må ledelsen ha vilje til å gripe mulighetene og skape engasjement hos de ansatte. En viktig oppgave for ledere er å tenke fremtidsrettet og se hvordan vi kan effektivisere og prioritere bedre for både pasientene og organisasjonen. Digitale verktøy gjør det mulig å hjelpe flere pasienter på kortere tid, uten at det går på bekostning av behandlingen, kvaliteten eller pasientsikkerheten." 

Flere nyheter fra Oslo universitetssykehus