Forskning rus- og avhengighetsbehandling ung

Youth Addiction Treatment Evaluation Project (YATEP) har fokus på klinikknær rusmiddelforskning, og satser på prospektive longitudinelle studier. Hvordan går det under og etter rusbehandling? Hva mener pasientene kan være årsaker til drop-out fra behandling? Hvilke nevropsykologiske funksjoner blir bedre av seg selv hvis man stopper å ruse seg? Hvorfor virker hesteassistert terapi for unge rusavhengige?

Youth Addiction Treatment Evaluation Project (YATEP) ble utviklet ved Seksjon rus- og avhengighetsbehandling ung for å øke kunnskapen om behandling av rusavhengige. Målet med prosjektet er todelt: Sammen med pasientene evaluerer vi behandlingen vi utfører, og vi forbedrer praksis i samsvar med vurderingene. Samtidig bidrar vi inn i den internasjonale fagutviklingen gjennom publisering av våre forskningsresultater i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter, i media og på konferanser. Alle pasienter vil bli forespurt om å være med i YATEP. Deltagelse i prosjektet er frivillig, og pasientene får informasjon om dette i første møte. De som ønsker å delta under og etter behandlingen bli intervjuet og bedt om å fylle ut ulike skjemaer for å evaluere behandlingen samt egen situasjon.

Prosjektleder YATEP

Espen Walderhaug, forskningskoordinator, ph.d.

Livskvalitet etter rusbehandling | Fontene.no

Doktorgradsprosjekter

Postadresse

Oslo universitetssykehus HF Klinikk psykisk helse og avhengighet Seksjon rus- og avhengighetsbehandling ung Postboks 4959 Nydalen 0424 Oslo

Slik finner du fram

En murbygning med dør

Gaustad sykehus, bygg 22

Sognsvannsveien 21

​Kollektivtrafikk til Gaustad sykehus

Det går både trikk, buss og T-bane til Rikshospitalet.

Trikken stopper rett utenfor Rikshospitalets hovedinnganger. Derfra er det ca. 8 minutters gange til Gaustad sykehus.

Bussen stopper på Ring 3. Derfra er er det ca. 15 minutters gange til Gaustad sykehus.

T-banen stopper på Forskningsparken og Gaustad. Derfra er det hhv ca. 10 og 15 minutters gange til Gaustad sykehus.

Se ruter.no for ruteopplysninger.

Praktisk informasjon

​Alle parkeringsplasser på Oslo universitetssykehus HF er avgiftsbelagte. Kart over Gaustad sykehusområde.

Café Årstidene er et spisested for pasienter, ansatte og andre gjester. Kaféen er arbeidstreningssted for pasienter på sykehuset og en del av det ergoterapeutiske behandlings- og rehabiliteringstilbudet ved OUS, Klinikk psykisk helse og avhengighet.

Åpningstider​​​​

Tirsdag til torsdag kl. 11.00 til 13.00.

På mandag og fredag holder kaféen stengt.

Kontakt​​​

Telefon: 22 92 35 69 eller 22 92 35 70