Åslaug Helland får Kreftforeningens prestisjetunge forskningspris

Overlegen ved kreftklinikken ved Oslo universitetssykehus har mottatt prisen fordi hun er en usedvanlig dyktig onkolog og forsker og i tillegg en lagbygger i særklasse.

Publisert 02.05.2023
Sist oppdatert 04.05.2023
Omkranset av Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross og styreleder Geir Riise overrekker Kong Harald prisen til Åslaug Helland. Foto: Jorunn Valle Nilsen

​​Beskrivelsen og begrunnelsen kommer fra Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Prisen ble delt ut i Universitetets fullsatte aula i Oslo. Der roste Kreftforeningens generalsekretær prisvinnerens unike evne til å bygge sterke lag.

– At du har klart å få landets fremste forskere til å jobbe så godt sammen mot felles mål, er en viktig årsak til at overlevelsen blant lungekreftpasientene er doblet de siste 20 årene, sa hun.

De uavhengige internasjonale ekspertene som vurderte de nominerte til prisen, trakk særlig fram hvordan Åslaug Helland gjennom sine kliniske studier har bidratt til å utvikle en mer persontilpasset behandling for kreftsyke.

«Resultatet er at særlig lungekreftpasienter de siste årene har fått langt bedre behandling og prognoser. Det er en utvikling det er all grunn til å tro at bare vil fortsette», heter det i begrunnelsen.

Kong Olav Vs kreftforskningspris er på 1 million kroner og ble i år delt ut for 32. gang.​

Du kan lese hele saken Kong Harald hedret Helland på kreftforeningen.no​