Tekst

Institutt for kreftgenetikk og informatikk

Instituttet forsker innen biomedisin og informatikk, med fokus på å anvende informatikk som metode for å gjøre genetiske og epigenetiske studier av kreft. Vi har de siste årene tatt i bruk kunstig intelligens i dette arbeidet.

Vår visjon er å bidra til å styrke Oslo universitetssykehus med kunnskap og kompetanse til beste for behandling av og omsorg for pasienter. I tillegg til betydelig diagnostisk virksomhet søker instituttet å utvikle nye diagnostiske og prognostiske markører for tilpasset behandling av kreft.

Lenker til nettsider og prosjekter

• Lenke til instituttets eksterne nettsider (kun engelsk): www.icgi.no
  • Lenke til instituttets nettsider på Oslo universitetssykehus sine forskningsnettsider.
  • I perioden 2016- 2021 ledet vi DoMore! som har tatt i bruk kunstig intelligens og dyplæring for å utvikle nye metoder og verktøy innen patologi.
  • kreftlex.no  er et oppslagsverk om kreft for pasienter og pårørende som er utviklet ved og driftes av instituttet.
  • IKI er tilknyttet et endringsmiljø ved det Matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO (MEDIMA)
  • Vi leder et internasjonalt nettverkssamarbeid på forskning og behandlingsforbedringer på tykktarmskreft: CRC Network.
  • Registerverktøyet Medinsight ble utviklet ved instituttet, men er nå en enhet under Forskningsstøtte, OUS sykehusservice.

Instituttet ledes for tiden av Tarjei Sveinsgjerd Hveem.

Håvard E. G. Danielsen(1957 - 2023) grunnla instituttet i 2004 og ledet det frem til hans død i 2023. Danielsen var en pioner og en verdensledende ekspert på digital patologi og kunstig intelligens. I 2022 ble han tildelt Kong Olav Vs Kreftforskningspris fra Kreftforeningen, og "Excellent Researcher Award" fra Oslo universitetssykehus.

Seksjon for kreftcytogenetikk

Utfører rutinediagnostiske analyser og forskningsarbeid innen kreftgenetikk. Analysene som utføres er karyotyping (G-bånd), FISH, og array CGH, samt et utvalg molekylære undersøkelser.

Seksjonen ledes av Francesca Micci. Diagnostikkrelatert arbeid utføres hovedsakelig på enhet for laboratoriediagnostikk der Laila Helene Bergly er enhetsleder.

Seksjon for interfasegenetikk

Seksjonen ledes av Hanne Askautrud, og er svært involvert i instituttets forskningsvirksomhet, i tillegg til diagnostikk. Seksjonen har et diagnostisk tilbud innen DNA ploidi analyse, og analysen utføres på laboratorie for diagnostikk. Laboratorie for diagnostikk er organisert under enhet for laboratorier der Marna Lill Kjæreng er enhetsleder.

Seksjon for anvendt informatikk

John Arne Nesheim leder seksjonen som arbeider med programvareutvikling, prosjektledelse, drift av datasystemer, digital bildeanalyse, kvalitetssikring, webutvikling og forskningsformidling. Seksjonen har bred kompetanse innen utvikling av systemer for dyp læring via nevrale nett, også omtalt som kunstig intelligens.

Laboratorievirksomhet

Enhet for laboratorier får inn cirka 200 prøver til DNA ploidianalyse i løpet av ett år. Forventet svartid er cirka 7 dager.  Mye blod i prøven kan påvirke resultatet. For rutiner rundt bestilling og henting av prøver til DNA ploidianalyser, se nettsidene til Avdeling for Patologi, Radiumhospitalet.

Kontaktperson: Wanja Kildal på telefon 22 78 23 35, hverdager fra 09:00 - 15:00.

Oppgitt svartid kan ikke regnes som en garanti for at prøvesvaret er klart i løpet av denne tiden, men målet er at analysen skal være svart ut innenfor 7 dager.

Det er to laboratorier ved seksjon for kreftcytogenetikk, hvor den ene arbeider med leukemier og lymfomer, mens den andre arbeider med solide svulster, for det meste sarkomer. Seksjonen mottar årlig 3000 prøver i året fra Helse Sør-Øst, Helse Midt og Helse Nord, hvorav 80.000 – 90.000 cytogenetiske analyser gjennomføres.

For bestilling av cytogenetiske analyser se Rekvisisjoner til analyser utført av Seksjonen for kreftcytogenetikk.

Forventet svartid for FISH- og array CGH-analyser er normalt 14 dager, og 21 dager for G-båndanalyser.

Alle hasteprøver besvares innen 12 dager, både G-bånd- og FISH-analyser. Prøver som defineres som hasteprøver er leukemier eller mistanke om akutte leukemier, prøver fra pasienter som er ˂ 16 år, og differensialdiagnose for benigne versus maligne solide svulster.

Oppgitt svartid kan ikke regnes som en garanti for at prøvesvaret er klart i løpet av denne tiden, men målet er at analysen skal være svart ut innenforovennevnte antall dager.

Seksjonen kan kontaktes på telefon: 913 30 579

Tilbakemelding

Som ledd i kontinuerlig forbedring ønsker vi tilbakemeldinger på våre laboratorietjenester, både fra rekvirenter og pasienter. Henvendelser kan rettes til: cytogenetikk@radiumhospitalet.no

Administrasjon

• Mandag 08:30 - 15:30
  • Tirsdag 08:30 - 15:30
  • Onsdag 08:30 - 15:30
  • Torsdag 08:30 - 15:30
  • Fredag 08:30 - 15:30
  • Lørdag STENGT
  • Søndag STENGT

Seksjon for kreftcytogenetikk (prøvelevering)

• Mandag 08:30 - 16:00
  • Tirsdag 08:30 - 16:00
  • Onsdag 08:30 - 16:00
  • Torsdag 08:30 - 16:00
  • Fredag 08:30 - 16:00
  • Lørdag 09:30 - 14:00
24.12, 31.12 og onsdag før skjærtorsdag: 08:00-12:00 Helligdager: stengt

Seksjon for interfasegenetikk

• Mandag 09:00 - 15:00
  • Tirsdag 09:00 - 15:00
  • Onsdag 09:00 - 15:00
  • Torsdag 09:00 - 15:00
  • Fredag 09:00 - 15:00
  • Lørdag STENGT

Oslo universitetssykehus HF, Radiumhospitalet
Institutt for kreftgenetikk og informatikk,
Postboks 4953 Nydalen

Slik finner du fram

Oppmøtested

Instituttet holder til i Ullernchausséen 64, ved siden av Radiumhospitalet. Inngang 2A, i 5-7. etasje.

En stor bygning med en person som sykler

Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark

Ullernchausseen 64/66

Aktuelt fra institutt for kreftgenetikk og informatikk