Sirkel med et kvinneansikt med kvinnehelse symbolikk rundt

Nasjonal kompetansetjeneste for endometriose og adenomyose

Vi skal sikre utviklingen og nasjonal spredning av kompetansen om endometriose og adenomyose.

Endometriose og adenomyose er sykdommer som til sammen rammer 2 av 10biologiske kvinner. Noen studier antyder at andelen kan være større. Endometriose innebærer at vev som ligner slimhinnen som normalt kler livmorhulen (endometriet) finnes andre steder i kroppen, oftest inne i bukhulen i nærheten av livmor, eggstokker, tarm og blære. Adenomyose er livmorslimhinne som vokser inne i muskellaget i livmorveggen. Noen har begge sykdommene.

Endometriose og adenomyose kan for mange som rammes, ha negativ påvirkning på livskvaliteten, og kan føre til fravær fra skole, jobb og sosiale aktiviteter. På denne måten utgjør adenomyose og endometriose ikke bare en belastning for de som rammes og deres pårørende, men representerer også en betydelig samfunnsøkonomisk utfordring med økt sykefravær og et stort behov for helsetjenester.

Norsk kompetansetjeneste for endometriose og adenomyose (NKTEA) er opprettet for å øke kompetanse og kunnskap om disse sykdommene blant helsepersonell, pasienter og pårørende. Dette for å sikre en forbedring av kvaliteten på utredning og behandlingstilbudet. Det er et overordnet mål at alle som rammes av disse sykdommene skal få et godt tilbud om utredning og behandlingsløp uavhengig av hvor i landet de bor.

NKTEA er en kompetansetjeneste og mottar ikke pasienter til vurdering eller behandling i seg selv.

Her kan du lese mer om endometriose og adenomyose

NKTEA sine ansvarsområder

Kompetansespredning:

• NKTEA skal etablere kurs og fagmøter for helsepersonell som ledd i å utdanne/øke kompetansen om endometriose og adenomyose og dermed sikre bedre utredning og behandling i forløpet. Hovedmålgruppe for kompetansespredningen er spesialisthelsetjenesten og fastleger, men andre faggrupper som sykepleiere, fysioterapeuter etc er også aktuelle som målgruppe.
  • NKTEA skal formidle nasjonale og internasjonale forskningsresultater, oppdatere nasjonale retningslinjer og pasientinformasjon.NKTEA skal tilby rådgivning og veiledning for helsepersonell i undersøkelse, diagnostisering og behandling av adenomyose og endometriose.

Kompetansebygging:

• NKTEA skal bidra til å utarbeide/oppdatere prosedyrer og nasjonale retningslinjer.
  • Øke tilgang til kvalitetssikret informasjon om endometriose og adenomyose for pasienter og pårørende.
  • NKTEA planlegger å arrangere både nasjonale og regionale møter som skal fungere som arenaer for deling av ny forskning, praksis og erfaringer.
  • NKTEA ønsker å involvere brukere i utvikling av tjenester og tilbud.

Kvalitetsmål:

• Diagnostikk og behandling skal standardiseres i hele landet, og være i tråd med kommende nasjonale retningslinjer.
  • Nøkkelpersonell og ressurspersoner skal sertifiseres i alle helseregioner.
  • Statusundersøkelser skal gjennomføres med jevne mellomrom for å måle kompetansenivå samt utviklingen av dette.
  • Det tilstrebes å etablere et kvalitetsregister for behandling av endometriose og adenomyose. Registeret vil være en kilde til informasjon om sykdommene, status i Norge og kunne bli en verdifull kilde til fremtidig forskning

Våre ambisjoner:

Kurs og sertifisering med fokus på bedret diagnostikk og behandling for endomteriose og adenomyose

For spesialisthelsetjenesten

• Gynekologisk ultralyd diagnostikk
    • Kirurgisk teknikk
    • Fysikalsk behandling og tilnærming
    • Sykepleie og sykepleieren som ressurs
    • Smertebehandling

For primærhelsetjenesten

• Målrettede kurs tilpasset primærhelsetjenesten.

Spre og implementere nasjonale retningslinjer

Etablere en nettside for tjenesten

Være synlige på f.eks. Youtube, SoMe og i massemedier.

• Koble oss på, og strømlinjeforme all tilgjengelig offentlige informasjon (feks helsenorge.no, Ung.no)
    • Gjennomføre statusundersøkelser
    • Etablere forslag til kvalitetsregister
    • Ha en velfungerende referansegruppe
    • Arrangere årlige møter med tverrfaglig fokus og fagdager nasjonalt og regionalt
    • Initiere og bidra til forskning
    • Være en tydelig, trygg og kunnskapsbasert tjeneste som også kan bidra helsepolitisk.
    • Være en tydelig, trygg og kunnskapsbasert tjeneste for pasienter og pårørende.
    • Gi verktøy for mestring tilgjengelig for pasienter og pårørende digitalt, støtte oppbygging av mestringskurs og bedret pasienttilbud regionalt.
    • Sikre at vi om 10 år har mer kompetanse og kunnskap blant helsepersonell, og et likeverdig helsetilbud for pasienter med endometriose og adenomyose i Norge.

Slik finner du fram

Oppmøtested