Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nevrokirurgisk avdeling – Rikshospitalet

Vi ønsker deg velkommen som pasient ved nevrokirurgisk avdeling. Vår enhet på Rikshospitalet består av poliklinikk, pre-pol, sengepost, operasjonsavdeling og overvåkning. Vi er en stor, tverrfaglig enhet som samarbeider bredt med andre enheter i sykehuset, så du vil møte folk fra mange ulike yrkesgrupper og fagområder i løpet av oppholdet ditt.

Hoveddelen av våre pasienter kommer til oss for planlagt kirurgi, men vi har også mange pasienter som legges inn akutt og trenger kirurgisk behandling raskt. Dette kan medføre ekstra ventetid og noen ganger utsettelser av planlagte operasjoner. 

Enheten har 33 sengeplasser, og under kan du finne praktisk informasjon for oppholdet 

Pre-poliklinikk

Dersom du har fått time til journalopptak på pre-poliklinikken i forkant av din planlagte innleggelse/operasjon, skal du henvende deg ved nevrokirurgisk poliklinikk. På pre-poliklinikken vil du gjennomgå et program bestående av samtaler med sykepleier, lege, anestesilege, blodprøver og eventuelt ande undersøkelser. En er nødt til å påregne ventetid denne dagen. 

Ta med deg oppdatert oversikt over medisiner du bruker, og fyll gjerne ut skjema om helseopplysninger på helsenorge.no før du kommer til timen. Du kan ha med deg en pårørende eller ledsager til timen din. 

Innleggelse direkte på avdelingen

Dersom du har fått time til innleggelse i avdelingen dagen før din planlagte operasjon, skal du henvende deg i skranken. Deretter vil du gjennomgå et program bestående av samtaler med sykepleier, lege, anestesilege, blodprøver og eventuelt andre undersøkelser. Etter dette vil du få tildelt en sengeplass. 

Ta med deg oppdatert oversikt over medisiner du bruker, og fyll gjerne ut skjema om helseopplysninger på helsenorge.no før du kommer til oss. 

Bagasje og verdisaker 

Ta ikke med mer bagasje enn nødvendig. Det holder med toalettsaker, gode romslige sko, og et lett skift. Velg behagelige klær som er enkle å ta av og på.

Ta med egne medisiner for et par dager og spesialutstyr som du er avhengig av, f.eks. CPAP, stomiutstyr o.l.

Vi anbefaler at du legger igjen verdisaker som smykker, klokker, kontanter o.l. hjemme. En liten andel verdisaker kan låses inn i en safe i avdelingen mens du er på operasjonsstuen. Sykehuset er ikke ansvarlig for tap av eiendeler som ikke er låst inn i safe. 

Forberedelse til operasjon

Før operasjon får du instrukser fra sykepleier hvordan du skal forberede deg til operasjonen. Etter operasjonen vil du være på en overvåkingsenhet før du senere blir flyttet over til sengepost.  

Om å være på sykehus

Du må være forberedt på å dele rom med andre pasienter. Mange av våre pasienter trenger mye ro, hvile og skjerming fra lyd og lys etter en operasjon eller behandling. På flermannsrom er det viktig å ta hensyn til hverandre. Mobilbruk og annet støy bør derfor unngås. Besøk på rommet begrenses til besøkstider. 

Besøkstider og pårørende

Det er besøkstider i avdelingen fra kl. 17.00 - 19.00 alle dager, samt 11.00 - 13.00 i helger og helligdager. 

På overvåkningsenheten skal det gjøres avtale om besøk på forhånd. Av hensyn til andre pasienter på rommet vil besøk begrenses til 1 person av gangen. Mange pasienter trenger mye ro, hvile og skjerming fra lyd og lys, og du som pårørende kan derfor bli bedt om å kun være på besøk i kort tid. 

Barn som pårørende er hjertelig velkommen i følge med en voksen. Spør sykepleier om råd og veiledning ved behov. Avdelingen har egne ressurspersoner med tanke på barn som pårørende.

Det er ingen overnattingsmulighet for pårørende i avdelingen. Det er ikke pasienthotell på Rikshospitalet, men pårørende kan henvende seg til pasienthotell på Ullevål eller Radiumhospitalet. Overnatting dekkes ikke av Oslo Universitetssykehus. 

Du kan ha med egne assistenter under innleggelsen dersom det er nødvendig for å få gjennomført behandlingen. Dette må avtales med seksjonsleder på forhånd. 

 

Når du skal skrives ut fra avdelingen kommer du til å reise videre til lokalsykehus for videre oppfølging, eller rett hjem.  

Dersom du reiser rett hjem er det viktig å informere legen om du trenger sykemelding og resept på legemidler. 

Sting etter en operasjon kan du få fjernet på ditt fastlegekontor. 

Kontakt

Telefonnummer nevrokirurgisk avdeling

Slik finner du fram

Oppmøtested

For sengeposten /overvåkning: Oppgang D4, 4. etasje C5

For poliklinikken: Oppgang D3b 1 etasje, henvendelse i skranken i Kirurgisk dagavdeling

Oversiktsbilde over Rikshospitalet i snø

Rikshospitalet

Sognsvannsveien 20

0372 Oslo

​Kart over Rikshospitalet

​Kollektivtrafikk til Rikshospitalet

Det går både buss og trikk til Rikshospitalet, med stoppesteder ved hovedinngangen til sykehuset og på Ring 3. Fra og med 16. september 2024 stenges endeholdeplassen på Rikshospitalet. Les mer her: Trikkeholdeplassen ved Rikshospitalet stenges.

Se ruter.no for ruteinformasjon.

For rutetider se ruter.no eller ring 177.

 

 

Praktisk informasjon

Du finner sykehusapoteket i Vestibylen like ved hovedinngangen. 
 
Åpningstidene for publikumsavdelingen er
  • mandag til fredag kl. 08.00–17.00
  • lørdag kl. 10.00–14.00
Det kan forekomme avvik i åpningstider i forbindelse med høytider. Se apotekets egne nettsider.​

​Kontakt​

  • Telefon: 23 07 34 09
  • Fax: 23 07 34 11​

Deichman OUS Rikshospitalet

Paseintiblioteket på Rikshospitalet er midlertidig stengt pga byggearbeid. Biblioteket åpner igjen i 2024. 

Deichman Etat, Oslo kommune har ansvaret for driften av Pasientbiblioteket på Rikshospitalet.​

Hvem kan lå​ne?

Pasientbiblioteket kan benyttes av pasienter (også dagpasienter), pårørende og ansatte ved Oslo universitetssykehus (OUS). Vi leverer bøkene på rommet til pasienter som selv ikke kan besøke biblioteket.

Hv​​a kan du låne?

Bøker, lydbøker, tegneserier, tidsskrifter, film (DVD), musikk, CD- og DVD-spillere og spillmaskiner med tilhørende spill. I biblioteket er det også en PC med tilgang til internett, som pasienter og pårørende kan benytte seg av.

Åpningstider​

Rikshospitalet - Deichman.no

Kontakt​​​

Telefon: 23 07 46 40

E-post: deichman.rikshospitalet@deb.oslo.kommune.no

Følg pasientbiblioteket på Facebook

Ved Rikshospitalet er det mulig å kjøpe blomster og gaver i kiosken ved hovedinngangen.

Noen sengeposter tillater ikke blomster på rommene. Sjekk med den avdlingen du skal til, om de tillater blomster på rommet.​

​Dagligvarebutikk nær Rikshospitalet

Det ligger ikke dagligvarebutikker i umiddelbar tilknytning til sykehusområdet.

Nærmeste Kiwi finnes på John Colletts Plass, tre trikkestopp unna Rikshospitalet og Gaustad. Dette er det beste alternativet for besøkende som ikke har bil, eller som ikke ønsker å gå et stykke for å komme til butikken.

Ved Ullevål stadion, i gangavstand fra sykehuset, ligger det flere dagligvarebutikker – blant annet Kiwi og Coop. Her er det gode parkeringsmuligheter.

På Vinderen er det også gode handlemuligheter og cafeer. Elleve minutter gåavstand, eller du kan ta T-banen et stopp fra Gaustad (sju minutter). Forøvrig gode parkeringsmuligheter om du kjører (ut av bomringen).

Inne i Sogn studentby ligger det en Rema1000. Her er det gode parkeringsmuligheter.

Det vil ikke lenger være mulig å overnatte på Gaustad hotell for pasienter og pårørende. Oslo universitetssykehus vil sørge for alternativ overnatting. 

​Alternativ overnatting

Oslo universitetssykehus sørger for alternativ overnatting ved:

Bestille, endre eller kansellere opphold

Du bestiller, endrer og kansellerer via sykehusavdelingen du er på eller med hotellet du skal bo på. 

Du kan også bestille direkte via Medirest som drifter hotellene på vegne av sykehuset:

Du får tildelt overnatting basert på ønske og kapasitet på hotellene. ​

Transport til og fra​

Resepsjonen på hotellet sørger for at du blir transportert til og fra Rikshospitalet. 

​Hvem kan bo på pasienthotellene?

Pasienthotell ​er et tilbud for pasienter og deres pårørende. Tilbudet er beregnet på pasienter som er selvhjulpne og som er til poliklinisk- og/eller dagbehandling. Tilbudet gjelder ikke for pasienter som er innskrevet ved sykehuset.

Ledsagere til pasienter og andre gjester kan også bo på hotellet, så fremt det er ledig kapasitet.

Det er også mulig å leie møtelokaler.

Pasientreiser

Du kan få dekket din pasientreise når du reiser til eller fra offentlig godkjent behandling.

Du kan ha rett på godtgjørelse for utgifter til mat og overnatting når du har vært på reise til eller fra behandling.

Parkering på Rikshospitalet​

På Rikshospitalet er det gode muligheter for å parkere i parkeringshuset (hovedparkeringen) som ligger rundt 250 meters gange fra hovedinngangen – ned mot Esso-stasjonen.

Adkomsttorget

Adkomsttorget foran Rikshospitalet er nå stengt på grunn av byggearbeider. 

Les mer om byggearbeidene og midlertidig hovedinngang på Rikshospitalet

Ved eiendomsseksjonen

På nordsiden av Rikshospitalet, ved Eiendomsseksjonen, finnes korttidsparkeringsplasser og en billettautomat. 

  • EasyPark-kode: 3006.

Foreldreparkering

Rikshospitalet har et begrenset antall parkeringsplasser til disposisjon for foreldre/foresatte eller ledsagere. De kan parkere uten avgift på ansattparkeringen (P1–P3), dersom barnet er under 18 år og er innlagt på sykehuset.

  • Vis bekreftelse på foreldreparkering i hovedresepsjonen. Bekreftelsen finner du i innkallingsbrevet.
  • Resepsjonen er betjent mellom kl. 07.00–21.00 mandag til fredag og 10.00–20.00 lørdag og søndag.
  • Resepsjonen fyller ut elektronisk parkeringstillatelse for perioden (periode a maks. 14 dager) pasienten er innlagt på sykehuset
  • Du trenger ikke parkeringstillatelse i frontruten. Ditt registreringsnummer blir elektronisk registrert, og du får en kvittering på sms dersom du legger igjen ditt mobiltelefonnummer.
  • Allerede betalt parkering refunderes ikke av sykehuset.

For barn som er til poliklinisk eller dagbehandling, må man selv legge ut for parkering og søke refusjon fra Pasientreiser.

Betalingsmuligheter

Sykehuset tilbyr parkering utendørs på alle behandlingsstedene. Du kan velge om du vil betale med kort, mynt eller EasyPark sin mobiltelefonløsning.

Sykehuset anbefaler at de som skal parkere utendørs benytter seg av etterskuddsvis betaling eller betaling med mobiltelefon. Det er fordi det ikke alltid er like lett å beregne hvor lang tid sykehusbesøket vil ta.

Etterskuddsvis betaling

Ved etterskuddsvis betaling bruker du et betalingskort (for eksempel VISA-kort) og reserverer et beløp på parkeringsautomaten. Dersom du ikke bruker opp hele parkeringstiden, blir det overskytende beløp refundert.

Slik gjør du: 

  1. Trekk betalingskortet i betalingsautomaten.
  2. Reserver et beløp.
  3. Tast inn kjøretøyets registreringsnummer. Det er ikke nødvendig med billett i frontruten.
  4. Når du avslutter besøket, trekker du betalingskortet igjen (det samme som først benyttet) i betalingsautomaten (den samme betalingsautomat som først benyttet) og du blir logget ut.

Fordelen med denne ordningen er at du hverken betaler for mye parkeringsavgift eller risikerer at parkeringstiden løper ut på grunn av forsinkelser.

Parkeringstid kan kjøpes ved automaten eller ved bruk av EasyPark-app (EasyPark tar 15 prosent tillegg for bruk av deres app). EasyPark SMS tjeneste – transaksjonsavgift 3 prosent minimum 2 kr (se beskrivelse på automat).

Priser 2024

  • 48 kr per time
  • 302 kr per døgn
  • 995 kr per uke
  • 78 kr per time, bygg 10 på Gaustad, maks. 2 timer​
EasyPark-koder:
  • Rikshospitalet langtid, EasyPark-kode: 3012
  • Eiendom ved f-avsnittet, EasyPark-kode: 3006
  • Rikshospitalet korttid ved bygg 10 på Gaustad, EasyPark-kode: 3000

Gjelder alle dager og hele døgnet.​

Kontakt

Generelle henvendelser:

Klager​

Klage på kontrollsanksjon kan legges inn via ous.parkerings.info eller per brev til

Oslo universitetssykehus HF
Oslo Sykehusservice
Postboks 4956 Nydalen
0424 Oslo

Merk Kontrollsanksjon – Parkering.

Fra 1. januar 2017 håndheves OUS parkeringsområder etter Parkeringsforskriften av 18. mars 2016 nummer 260

Lenke til Parkeringsregisteret hos Statens vegvesen.

 

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

​Sykehuskirke på Rikshospitalet

Kirken i glassgaten er alltid åpen. Her kan du sitte i stillhet. Du kan også tenne lys,be eller skrive ned det du har på hjertet hvis du vil at vi skal be for deg eller andre.

Kirken er i avdeling C2, rom 1034.  

Kapell på Rikshospitalet

Kapellet benyttes til båreandakter, begravelser og syninger av døde. Rommet er tilrettelagt for bruk av alle tros-og livssyn.

Kapellet er i A2, rom 1034. 

Tilrettelegging for tro og livssyn

Se hvordan vi kan tilrettelegge for deg og din utøvelse av tro og livssyn.

Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.