Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Arbeidsmiljøavdelingen

Arbeidsmiljøavdelingen er sykehusets HMS-kompetansesenter og bedriftshelsetjeneste. Bedriftshelsetjenesten har en fri og uavhengig stilling i arbeidsmiljøspørsmål, og avdelingen bistår klinikkene/avdelingene/enhetene med deres systematiske HMS-arbeid og med kartlegging og risikovurdering av arbeidsmiljøet.

På systemnivå arbeider avdelingen med HMS og farlig avfallshåndtering. På organisasjonsnivå med arbeidsmiljø, og på individnivå med arbeidsrelaterte helseplager og forebyggende yrkesvaksinering.

Leder av avdelingen HMS-leder Jill C. Jahrmann kan treffes på tlf. (230) 75915 eller på e-post jiljah@ous-hf.no

Resepsjon, tlf.: 230 75880 eller på Arbeidsmiljøavdelingens e-post: Arbeidsmiljøavdelingen

Ved spørsmål kan henvendelse sendes til e-post: Bedriftssykepleie@ous-hf.no

  • Radiumhospitalet  (U1, rom 111)): Onsdager kl. 09:00-14:30. Tlf: 22 93 40 44.
  • Aker sykehus (Bygg 6, 10. etasje): Onsdager/Torsdager kl. 08:00-14:00. Ring på forhånd mob: 913 33 407 Tlf: 22 89 44 58.
  • Rikshospitalet (D5.2052): Tirsdager kl. 8:30-11:30, 12:30-14:30. Tlf. 23 07 20 87.
  • Ullevål sykehus (Søsterhjemmet, inngang 2B, 1. etasje): Tirsdager kl. 08:30-11:00, 12:00-14:30.
  • Dikemark: Etter avtale. Tlf. 66 90 84 04.
     

Direkte kontakt til faggruppene

Trenger du hjelp eller rådgivning? Her får du direkte kontaktlinker avhengig av området du søker hjelp innenfor

  • HMS-systemer (HMS-runder, HMS-handlingsplaner, HMS-årsrapporter, Achilles)

  • HMS-avvik

  • AMU og AMU-opplæring

  • HMS-rapporteringer (tertial, årsrapporter, andre rapporter HMS)

  • HMS internrevisjoner

  • HMS-utvalg

  • e Håndboken

  • HMS-opplæring

  • Grunnkurs

  • Lederopplæring

  • HMS-avvik og analysemetodikk

  • HMS-metodikk

  • Annet på forespørsel

 

  • Rådgivning og undervisning i kjemikaliesikkerhet

  • Rådgivning og håndtering av farlig avfall

  • Undervisning og veiledning i elektronisk stoffkartotek

 

 

  • Gravid og trygg i jobb – oppfølging av alle gravide i OUS

  • Rådgivning og undervisning om jordmortjenesten og graviditet i arbeidslivet

  • Temalunsjer for gravide arbeidstagere

 

 

  • IA/inkluderende arbeidsliv

  • Oppfølging av sykmeldte

  • Kontakt med fastlege

  • Tilrettelegging av arbeidet

  • Samarbeid med NAV

  • Bistand i krevende enkeltsaker

  • Regelverk

  • Omplasseringssaker

  • Undervisning

    • IA, regelverk

    • oppfølging av sykmeldte

    • tilrettelegging

    • annet på forespørsel

 

 

  • Helsespørsmål relatert til fysisk og psykososialt arbeidsmiljø

  • Helseovervåking/lovpålagte helseundersøkelser

  • Yrkessykdom og yrkesskade

  • AKAN

  • Undervisning

    • turnus/nattarbeid,

    • AKAN

    • helsespørsmål relatert til fysisk og psykososialt arbeidsmiljø

    • annet på forespørsel

 

  • Vaksinasjonspoliklinikk på de respektive lokalisasjonene

  • Stikkskadeoppfølging

  • Rådgivning og veiledning i smittevernspørsmål

  • Miljøundersøkelse etter tuberkuloseeksponering

  • Undervisning i smitteforebyggende temaer

  • Belysning/lysforhold

  • Ergonomiske vurderinger/arbeidsplassvurderinger

  • Innkjøpsveiledning og veiledning rundt utarbeidelse av kravspesifikasjon

  • Demo av datahjelpemidler og lamper

  • Demo av kontor- og labstoler

  • Treningsveiledning

  • Bistand mht. ergonomi/fysisk arbeidsmiljø ved sykefravær/-oppfølging

  • Bistand mht. ergonomi/plassforhold i arealprosjekter

  • Undervisning

    • Forflytning (både inne- og utepersonell)

    • Ergonomi

 

  • Måling/vurdering av

    • Luftkvalitet (Ventilasjonsbehov, temperatur, CO2)

    • Fuktskade/råte

    • Partikulær/støv forurensning

    • Eksponering for kjemikalier/gass

    • Dagslys/utsyn

    • Plassforhold/arealkrav

    • Støy

  • Rådgivning/undervisning

    • Spesialventilasjon/prosessavsug

    • Personlig verneutstyr

    • Arbeidsmiljøkrav i arealprosjekter

    • Skreddersydde bestillingskurs

 
  • Prosessledelse/fasilitering, eksempelvis Arbeidsmiljøseminarer og oppfølging på personalmøter

  • Kultur og kulturkompetanseprogrammet

  • Oppfølging etter medarbeiderundersøkelse

  • Arbeidsrelatert veiledning/konsultasjon

  • Rådgivning og lederstøtte

  • Utviklingsprosesser og –prosjekter som organisasjonskulturutvikling, teamutvikling

  • Kartlegging av arbeidsmiljø og bistand til aktuelle tiltak

  • Konflikthåndtering

  • Psykososial støtte ved traumatiske hendelser

  • Undervisning

    • Samarbeid og kommunikasjon

    • Kultur og kulturutvikling

    • Arbeidsglede og stressmestring

    • Annet på forespørsel

Kontakt

Postadresse

Oslo universitetssykehus HF
Oslo sykehusservice
Arbeidsmiljøavdelingen
Postboks 4950 Nydalen
0424 Oslo