Behandling

Iontoforese - behandling ved overdreven svette

Behandlingen gis til pasienter med overdreven svetting på hender og føtter. Iontoforese innebærer bruk av svak elektrisk strøm som vi tilfører huden på hender og/eller føtter i vannfylte kar. Du kan ikke få iontoforese ved graviditet, hvis du har epilepsi, eller om du har innlagt pacemaker eller protese av metall.

Før

• Før behandling må du ta av deg smykker, piercing, klokke og eventuelle andre metallgjenstander du har på kroppen. Gi beskjed til oss om du har implantater i kroppen.
  • Hvis du har tynn hud, sprekker eller små sår i huden som skal behandles, er det viktig at du sier fra til sykepleier som skal gi deg behandling. Styrken på behandlingen tilpasses din hud.

Under

Plasser hender og/eller føtter i behandlingskaret.

Unngå direkte kontakt med metallelektrodene. Ikke ta hender/føtter ut av behandlingsbadet under behandling. Du kan få lett støt om du tar ut hender/føtter av behandlingsbadet (30V, ufarlig) eller oppleve lett brenning om du er borti metallelektroden.

For høy strømstyrke vil føles ubehagelig. Si ifra til oss så vi kan redusere styrken. Det er ikke uvanlig at du i starten kun tåler lav strømstyrke. Toleransen kan øke etter hvert.

Iontoforeseapparat

Vi tilbyr én behandling med apparatet som inkluderer opplæring i bruk. Hvis du ønsker å fortsette behandlingen, søker vi om behandlingshjelpemidler slik at du får et iontoforeseapparat hjem til deg.

Ønsker du å vite mer om behandlingshjelpemidler kan du finne mer informasjon hos Behandlingshjelpemidler.no.

Etter

Du må gjøre behandlingen jevnlig flere ganger i uken for å oppnå effekt. Hvis du tar pause i behandlingen, vil effekten avta raskt. Selv ved tidlig effekt er det viktig å gjennomføre hele behandlingsperioden for å sikre lengre effekt av behandlingen. Vedlikeholdsbehandling vurderes individuelt avhengig av når plagene kommer tilbake.

For høy intensitet av behandlingen kan føre til små hudsår. Ved for hyppig behandling vil huden kunne bli fortykket.

Gaustad sykehus – Villa Derma Hudsykdommer

Kontakt Hudsykdommer