Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Behandling

Medisinfri behandling i psykisk helsevern ved Døgnbehandlingsenhet 2 - Søndre Oslo DPS

Medisinfri behandling er et tilbud for pasienter over 18 år i psykisk helsevern som tradisjonelt er blitt behandlet med medikamenter. Har du for eksempel kronisk depresjon og angst, eller langvarige relasjonsproblemer/ personlighetsproblematikk vil du kunne få tilbud om et medisinfritt behandlingsalternativ.

Medisinfri behandling betyr at behandlingstilbudet blir lagt opp i samarbeid med deg ut i fra din tilstand. Gjennom vårt tilbud vil vi hjelpe deg til å nå egne mål, ha god kunnskap om egen sykdom, oppleve kontroll og mestring av eget liv.

Du er selv med på å bestemme om du skal benytte medisiner eller ikke som en del av din behandling. Våre fagfolk skal sikre at du har den informasjonen du trenger for å kunne ta valg som påvirker din behandling.

Medisinfritt tilbud kan også være for deg som bruker medisiner og som ønsker å prøve behandling uten. Vi planlegger en forsvarlig nedtrapping av dine medisiner samtidig som du mottar andre behandlingstilbud.

Henvisning og vurdering

Fastlegen og behandlere i spesialisthelsetjenesten kan henvise til utredning. De vil sammen med deg vurdere om dette er et egnet tilbud for deg.

Henvisning skal inneholde opplysninger om motivasjon for tilbudet, i tillegg til en god utgreiing som inkluderer aktuell og tidligere symptomatologi og behandling, diagnostiske vurderinger, livshistorie/anamnese, personlighetsutgreielse, somatiske helseutfordringer, suicidalvurdering, aktuell og tidligere forhold til rus/avhengighet, psykometri (helst MINI, SCID-2) og aktuell medisinering. 

Før

Du vil bli innkalt til samtale for å kartlegge din tilstand og dine behov. Vi vil sammen  vurdere om et medisinfritt tilbud er forsvarlig for deg, slik at sykdommen og symptomene ikke forverres når du mottar tilbudet. Du får også mer informasjon om behandlingstilbudet og oppholdet. På vurderingsdagen møter du teamet vårt. Vi vil snakke med deg om motivasjon og målsetting for behandlingen, kartlegge psykiske plager, fysisk helse og samarbeid med familie og lokale hjelpeinstanser.

Dersom du som pasient skal lykkes med et medisinfritt behandlingstilbud er det viktig at du er motivert og klar for å jobbe aktivt med din psykiske lidelse. 

Under

Vi tilbyr et behandlingsopphold der vi bruker "recovery" som behandlingsplattform.  Det vil si at vi legger vekt på tilbakemeldinger fra deg for å tilpasse behandling underveis og sikre at du får maksimalt utbytte av behandlingen. En grunnleggende holdning i «recovery» er troen på at man tross psykiske vansker kan ha en god og meningsfull hverdag. Behandler og bruker jobber som likeverdige partnere mot brukerens mål. Bruker er ekspert på seg selv, og behandler er ekspert på det faglige. Målet er at du får tilstrekkelig med kunnskap, ferdighet, nettverk og støtte til å ta ansvar for egne valg og eget liv.

Tilbudet vil også bestå av et program som inneholder fysisk aktivitet og trening. Du vil få mer informasjon om hva du trenger å ta med deg av friluft- og treningsutstyr før oppholdet ditt.

Godt kosthold og å opprettholde sosialt nettverk og funksjon i dagliglivet står også sentralt. Vi søker så langt som mulig sammen med deg å ha et nært samarbeid med pårørende, fastlege og det kommunale helsetilbud.

Du får egen timeplan som du følger gjennom oppholdet.

Etter

Etter avsluttet medisinfritt behandlingstilbud vil videre oppfølging skje enten hos fastlege og kommunen eller i spesialisthelsetjenesten.  

Det er viktig at du bruker det du har lært i behandlingen. De fleste personer skal under og ved avsluttet behandling ha fått utarbeidet en egen plan for å forebygge og mestre tilbakefall.

Ved behov for og i samarbeid med deg og aktuelle instanser, vil vi utarbeide kriseplan og bidra til etablering av individuell plan. Vi tilbyr også oppfølgingssamtaler etter noen måneder.

Kriseplan

En viktig del av behandlingen er å gjøre både pasient og omgivelser i stand til å fange opp tidlige tegn på forverring.

En kriseplan skal hjelpe deg å:

  • oppdage tidlige tegn på forandring
  • planlegge hvordan du kan stoppe en negativ utvikling
  • fortelle deg hvordan du på best mulig måte kan søke hjelp

Planen skal være skriftlig og blir utarbeidet i samarbeid med hjelpeapparatet og dine nærmeste. Hjelpeapparatet forplikter seg til å følge denne planen.

Eksempel på kriseplan fra Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid: https://www.napha.no/multimedia/37/beredskapsplan.pdf

Kontakt

OUS Mortensrud Døgnbehandlingsenhet 2 - Søndre Oslo DPS

Kontakt Døgnbehandlingsenhet 2 - Søndre Oslo DPS

Oppmøtested

Helga Vaneks vei 6. Hovedinngang i 1. etasje vis-à-vis Mortensrudsenteret.
Foto av Mortensrudbygget

OUS Mortensrud

Helga Vaneks vei 6

1281 Oslo

Transport

​Det går både t-bane og busser til OUS Mortensrud. Se www.ruter.no for ruteinformasjon.

​Etter 1. september 2019 vil alle pasienter som møter til behandling i psykisk helsevern og/eller tverrfaglig spesialisert rusbehandling bli inkludert i pakkeforløp.

Les mer på siden om pakkeforløp og koordinatorfunksjonen​.​

Praktisk informasjon

​Det finnes et par parkeringsplasser i tilknytning til bygget som er forbeholdt pasienter. Parkeringsplassene er ikke avgiftsbelagt, men parkeringsbevis for 2 timer må hentes i hovedekspedisjonen.

Alternative parkeringsmuligheter: Mortensrud Torg innendørs (inntil 2 timer gratis – etter det mot betaling). Parkering ved Mortensrud T-bane/Senter Syd – inntil 3 timer gratis cirka 500 meter unna.

​Tolketjenester ved Oslo universitetssykehus

Sykehuset ordner med kvalifisert tolk til pasienter som ikke snakker norsk. Tolketjenester er gratis for pasienter. Pårørende skal ikke tolke på sykehuset.

Les mer om tolk og Tolkesentralen.

Sengepostene har trådløst nettverk. Du kan ta med egen PC og mobiltelefon.

Alle pasienter på sykehuset har krav på privatlivets fred. Vis hensyn ved å ikke ta bilder, film eller omtale andre i sosiale medier uten å spørre dem først.

Husk at det er helt i orden å si nei om du skulle bli spurt.

Vi ber om at pasientene i størst mulig utstrekning ikke tar med seg verdisaker ved planlagt innleggelse. 

Mindre verdisaker som lommebok, kontanter, smykker og nøkler kan sykehuset oppbevare i en verdipose i et spesialsikret rom. Verdisakene leveres inn ved innleggelse og utleveres ved utskrivning.

Større ting må oppbevares på post eller overleveres pårørende.

Ta kontakt med posten du skal innlegges for mer informasjon.

Avbestille på helsenorge.no​

Hvis du har fått innkallingsbrev fra sykehuset på helsenorge.no, kan du nå sende beskjed direkte til avdelingen hvis du trenger et nytt tidspunkt for timen eller ønsker å avbestille timen din. ​​Foresatte (med foreldreansvar) til barn under 16 år kan gjøre dette på vegne av barna. ​

Du får denne muligheten når du åpner innkallingsbrevet i din innboks på helsenorge.no, der du har tilgang til en svarknapp. Du kan bruke svarknappen for å gi beskjed om at oppsatt tid ikke passer. Det betyr at du i stedet for å ringe til sykehuset kan gi beskjed digitalt hvis du trenger å endre tidspunkt eller ønsker å avbestille timen din.

Du må si i fra senest 24 timer før for å unngå å måtte betale gebyr for timen som ikke passet.

Tjenesten er tilgjengelig for alle som har samtykket til full tilgang på helsenorge.no og har registrert seg som bruker der. 

Ringe for å avbestille

Hvis du mottar innkallingsbrevet på Digipost, e-Boks eller som papirpost må du fortsatt ringe til avdelingen for å endre eller avbestille timen din.

Kontaktopplysninger til avdelingen finner du i brevet eller via våre nettsider i oversikten Avdelinger A-Å

Sikker kan​​al for kontakt med sykehuset

Du kan se dialogen i ditt personlige helsearkiv på helsenorge.no og i dokumentoversikten i pasientjournal.