Utviklingsplan 2040
Utviklingsplan 2040 er for alle som har en tilknytning til OUS. Den skal skape en felles forståelse av utfordringene vi møter, og hva vi må strekke oss etter for å håndtere disse utfordringene.
Utviklingsplan 2040
Verdier
Kvalitet, trygghet og respekt.
Ambisjoner for 2040
- Ansatte som driver endring
- Et likeverdig samarbeid med pasienten
Hele planen
Av: Erna Hogrenning, leder OUS Brukerutvalg og Bjørn Atle Lein Bjørnbeth, Administrerende direktør.
Befolkningen og samfunnet vil kreve mye av sykehuset vårt i årene som kommer.
Behandlingsmetoder, pasientforløp og sykdomsbildet hos befolkningen endrer seg over tid. Medisin og teknologi vil utvikle seg sammen med dette og de vil være drivere for nye måter å jobbe på. Moderne sykehusbehandling krever nye yrkesgrupper og ny kompetanse. OUS er Norges største universitetssykehus og har nasjonale og regionale funksjoner. Dette gir oss et særskilt ansvar for å lede an i å utvikle ny diagnostikk og behandling.
Fremover skal hele seks nye sykehusbygg gi bedre helsetjenester for befolkningen. Endringene åpner for en mer moderne pasientbehandling og en samling av ulike fagmiljø. De nye byggene og tilhørende investeringer i infrastruktur, digitalisering og nytt utstyr vil være den sterkeste driveren for vårt utviklingsarbeid frem mot 2040.
Utilstrekkelig samhandling mellom kommuner og sykehusene er blant
helsetjenestens aller største utfordringer. Vi skal bidra til at tjenestene henger godt sammen mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten. Pasientgrupper i forløp som krever høy grad av koordinering skal vite at helsetjenesten tar dette
koordineringsansvaret.
Bedre digitale løsninger og tettere samarbeid vil sikre forutsigbarhet for oss på sykehus, kolleger i kommunene og for pasienten. Alle parter skal vite hva som skjer før, under og etter behandling, og vi skal kjenne kvaliteten på det vi gjør.
Fremtidens pasienter, brukere og pårørende er oppvokst i et «trådløst og brukertilpasset» digitalt samfunn, og de forventer at vi legger til rette for at pasienten skal være aktiv deltaker i egen behandling ut fra sine forutsetninger og behov. Utviklingen i medisinen gjør det mulig å gi stadig flere pasienter mer presis og effektiv diagnostikk og behandling. Skånsomme metoder med færre bivirkninger gjør at færre må bo mange døgn på sykehus.
Vi bygger nye sykehus. Et stort «sykehus» blir hjemmesykehuset. I 2040 skal langt flere pasienter motta spesialisthelsetjenesten hjemme hos seg selv. Det er også et viktig bidrag til bærekraftige helsetjenester.
Hvordan kan vi planlegge for fremtiden? Utregninger og behovsanalyser gir oss noen av svarene på hva som ligger foran oss, mens andre endringer i fremtiden ikke er mulige å forutse. Dette innebærer at vi må øke gjennomføringskraften i organisasjonen og jobber planmessig mot endringene vi vet vil komme. Samtidig må vi ha tilstrekkelig fleksibilitet i daglig styring og drift til å kunne gjennomføre smidige og effektive endringer raskt.
Fleksibilitet forutsetter trygghet. Vi kan ikke utvikle helsetjenestene våre uten de ansatte – det er de som skal ha hånden på rattet.
Oslo universitetssykehus skal ha med seg arbeidsmiljøperspektivet i alle endringer, og de ansatte skal involveres gjennom godt etablerte medvirkningsprosesser. Vi skal tilrettelegge for trygge og forutsigbare arbeidsvilkår, god kultur og et arbeidsmiljø preget av tillit, åpenhet og respekt.
- Pasientbehandling
- Organisasjon, ledelse og kompetanse
- Forskning og innovasjon
- Utdanning
- Samhandling og oppgavedeling
- Teknologi og utstyr
- Bygg og eiendom