We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Dialogmeldinger

Dialogmeldinger mellom helseforetak, fastleger, kommunale leger og øvrige tjenester i kommunen er nå innført i Oslo universitetssykehus. Fagsystemer for laboratorie- og røntgenundersøkelser, kan foreløpig ikke sende eller motta dialogmeldinger.

​Dialogmeldinger er et verktøy for koordinering og samordning i et pasientforløp. Dialogmeldingene går fra journal til journal.  Dialogmeldingene kan ivareta behov for kommunikasjon ved oppfølging av pasienter og ved spørsmål rundt epikrise og henvisning.

Dialo​gmeldinger mellom fastleger/øvrige leger i kommuner i Helse Sør-Øst og OUS

Dialogmeldinger mellom fastleger/kommunens leger og sykehus

Dialogmeldinger brukes når pasient er i et behandlingsforløp, og skal kunne erstatte brev, telefoner og feil bruk av elektroniske henvisninger. Hver melding blir et dokument i pasientens journal. Adressering av dialogmeldinger er tilsvarende henvisningsadressering.

Begge parter må sørge for ajourhold av opplysninger om egen organisasjon i adresseregisteret på Norsk Helsenett.

Felles kjøreregler for bruk

  • Tidshorisont: Fra henvisning er sendt fra fastlege/kommunens lege og inntil 12 måneder siden sist kontakt ved HF. Skal gjelde samme problemstilling.
  • Forventet svartid: 3–5 virkedager. Sendte og mottatte meldinger må følges opp av begge parter.
  • Vedlegg/utklipp i dialogmeldinger kan ikke benyttes, f.eks. legemiddelliste som vedlegg vil ikke fungere. Kun ren tekst kan benyttes i meldingene.
  • Meldingstypen Avvik benyttes kun dersom dialogmeldingen er på feil pasient, eller hvis innholdet går ut over retningslinjene for avtalt bruk.
  • Svar på forespørsel gjøres ved å benytte svarfunksjonen i det mottatte dokumentet.
  • Det er ikke behov for å gi tilbakemelding om at meldinger er lest og at oppgaver vil bli utført. Man kan regne med at dette blir gjort når meldingen er levert til korrekt mottaker og at applikasjonskvittering er mottatt fra denne.
  • Alle parter må ha gode rutiner for oppføling av applikasjonsmeldinger

Retningslinjer for innhold

  • Vær konsis og konkret, og vurder ordlyd. Dokumentet ligger i pasientens journal. Unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer.
  • Det er ikke nødvendig med navn på avsender og "høflighetsfraser" i selve meldingen.
  • Beskriv tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål.
  • Ikke bland fagområder (f.eks. kirurgi og medisin) i samme melding.

Dialogmelding skal ikke benyttes ved

  • Øyeblikkelig hjelp avklaringer eller funn av alvorlig karakter – da må telefonkontakt benyttes
  • Lange faglige utredninger – bruk da vanlig notat, henvisning eller epikrise
  • Generelle råd som ikke er aktuelle for behandlingsformål
  • Administrative diskusjoner som arbeidsfordeling mellom spesialisthelsetjenesten og 
    primærhelsetjenesten

Eksempler på bruk for spesialisthelsetjenesten

  • Start meldingen med referanse til henvisning hvis aktuelt
  • Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering 
    og prioritet
  • Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med 
    kroniske sykdommer
  • Spørsmål om legemiddelbehandling
  • Ettersende tilleggsopplysninger

Eksempler på bruk for fastlegens/kommunens leger

  • Etterspørre status på en henvisning eller ettersende tilleggsopplysninger
  • Spørsmål vedrørende oppfølging av pasient etter et sykehusopphold, eller knyttet til en 
    epikrise
  • Spørsmål om legemiddelbehandling
  • Ettersende tilleggsopplysninger
  • Etterspørre epikrise
Praktisk bruk (fastleger/kommunens leger):
  • Start meldingen med navn på mottaker og/eller fagområde hvis behov.
  • Benytt Dialog Forespørsel /Svar på forespørsel/Avvik
  • Ikke bruk Dialog Notat / Medisinske opplysninger / Helseopplysninger

Her kan du få kjørereglene for dialogmeldinger i PDF.

Brukerveiledninger for dialogmeldinger

Dialogmeldinger utenom innleggelser m​​ellom OUS og tjenester i Oslo kommune

Her kan du lese om bruk av dialogmeldinger utenom innleggelser (PDF).

Last updated 4/24/2025