Standardiserte skjemaer for å finne psykiske vansker hos barn med intellektuell funksjonsnedsettelse
Sissel Berge Helverschou og kollegaer har undersøkte hvilke standardiserte instrumenter som egner seg best til å fange opp psykiske helsevansker hos barn og unge med en intellektuell funksjonsnedsettelse f.eks. i Habilitering for barn og unge eller i BUP.
Sissel Berge Helverschou, NevSom
Etter å ha gått gjennom 20.000 forskningssammendrag fant vi:
- Bedre dokumentasjon på egnetheten til spesialinstrumenter som tar høyde for kommunikasjonsvansker og atypiske symptomer i målgruppen
- Et stort behov for å utvikle instrumenter som muliggjør at barn og unge, med slike utfordringer, selv kan delta i psykisk helseundersøkelse. I artikkelen viser vi til styrker og svakheter ved instrumenter som brukes i klinikken.
Vi håper den blir lest og delt.
Hele artikkelen kan leses her:
General Measurement Tools for Assessing Mental Health Problems Among Children and Adolescents with an Intellectual Disability: A Systematic Review
Marianne Berg Halvorsen, Sissel Berge Helverschou, Brynhildur Axelsdottir, Per Håkan Brøndbo, Monica Martinussen.
Artikkelen ble publisert i 2022, og kan leses her i Journal of Autism and Developmental Disorders
Last updated 5/13/2024