HELSENORGE
Innovative anskaffelser

Kontrolltårn for operasjoner på sykehus

Oslo universitetssykehus skal ved hjelp av innovasjonspartnerskapet utvikle løsninger og systemer for planlegging av operasjonsvirksomheten. Målet er bedre resultater for pasientene og bedre ressursutnyttelse i sykehuset.

​Oslo Universitetssykehus er landets største sykehus. Vi opererer 54.000 pasienter hvert år. Sykehuset skal gjennom innovative anskaffelser lage bedre løsninger for å planlegge operasjonene på sykehuset.

 Bakgrunn for prosjektet

Operasjonene skal planlegges, om de er elektive (planlagte) eller øyeblikkelig hjelp. Planleggingen ved OUS er i vesentlig grad manuell. Sykehusets digitale systemer for planlegging av bemanning, styring av rom og utstyr og pasientadministrasjon snakker i begrenset grad sammen. Konsekvensen av disse begrensningene er at sykehuset må stryke (kansellere) 3000 operasjoner hvert år. De fleste strykes like før operasjonen skulle startet.

Vi ønsker at ansatte i fremtiden får den informasjonen de trenger for å prioritere og planlegge arbeidsdagen sin. Bedre prioritering og planlegging vil bidra til færre strykninger og bedre kvalitet. Det vil gi høyere produksjon, færre komplikasjoner og mer effektiv drift. 

Resultatet blir at alle pasienter får riktig behandling til riktig tid.

Behov for nye løsninger

Oslo universitetssykehus (OUS) ønsker å utvikle fremtidens løsning for planlegging og gjennomføring av operasjonsvirksomheten. Nye løsninger som er tilpasset sykehus og våre omgivelser vil potensielt kunne ha stor betydning for styrket pasientsikkerhet, bedre effektivitet i pasientbehandlingen og en mer forutsigbar arbeidssituasjon situasjon for de ansatte. Våre behov i er i første rekke knyttet til prosessforbedring og automatisering i planleggingsprosessen fra det taktiske til det operative nivået.
I denne forbindelse søker OUS å komme i kontakt med leverandører, kompetanse- og forskingsmiljøer og andre aktører som kan være med å utvikle et system for planlegging, styring og gjennomføring av komplekse logistikk operasjoner.

Markedsdialog - invitasjon og resultater

Presentasjon av behovet

Oslo universitetssykehus inviterte næringsliv og andre til Webinar 4. juni der vi presenterte behovet for nye løsninger.

Her kan du se videoopptak fra markedsdialogen 4. juni.

Her er presentasjonene (pdf) som ble holdt under markedsdialogen 4. juni:

1. Hovedinnsikt_Operasjonsvirksomhet - Intro og videre prosess.pdf

2. Hovedinnsikt_Operasjonsvirksomhet - Innsikt.pdf

3. Hovedinnsikt_Operasjonsvirksomhet - Teknologi og rammebetingelser.pdf

4. Hovedinnsikt_Operasjonsvirksomhet - innovasjonspartnerskap.pdf

5. Spørsmål fra webinar med svar.pdf

En-til-en møter med relevante leverandører

Det ble avholdt 1:1 møter med relevante leverandører i juni og august 2021.

Tilbyderkonferanse

6.desember ble det arrangert tilbyderkonferanse for prekvalifiseringsfasen i regi av Norway Health Tech. Leverandørene ble presentert anskaffelsesprosessen og fikk mulighet til å koble seg opp med potensielle partnere for å samarbeide om løsningen.

Konkurranse

Oslo universitetssykehus gjennomfører fra desember 2021 – mai 2022 konkurranse for å inngå innovasjonspartnerskap for å utvikle fremtidens løsning for planlegging og gjennomføring av operasjonsvirksomheten. Nye løsninger som er tilpasset sykehus og våre omgivelser vil potensielt kunne ha stor betydning for styrket pasientsikkerhet, bedre effektivitet i pasientbehandlingen og en mer forutsigbar arbeidssituasjon situasjon for de ansatte. Våre behov i er i første rekke knyttet til prosessforbedring og automatisering i planleggingsprosessen fra det taktiske til det operative nivået.

Trykk her for å komme til Konkurranse

All kommunikasjon med leverandører skal skje via Mercell.

Prosjektets faser, tidslinje og status


Avklare behov (Fase 1, fram til mai 2020)

Oslo universitetssykehus skal avdekke og beskrive i detalj hvilke problem som skal løses.

Dialog med markedet  (Fase 2, juni 2021- august 2021)

4 juni 2021 Dialogmøte – presentasjon av behov
Juni 2021 1:1 møter med leverandører
August 2021  1:1 møter med leverandører
Gjennom markedsdialog skal Oslo universitetssykehus komme i kontakt med potensielle leverandører for å drøfte problemstillinger, få innspill om mulige løsninger og eventuelle utfordringer i prosjektet, samt avklare innovasjonspotensial.

Inngå innovasjonspartnerskap (Fase 3, september 2021-mai 2022)

November 2021 Utlysning av konkurranse
Mai 2022 Inngåelse av kontrakt
Oslo universitetssykehus vil i denne fasen lyse ut konkurranse i leverandørmarkedet der vi vil velge de best egnede samarbeidspartnere, forhandle om innovasjonsprosjektet og inngå et eller flere innovasjonspartnerskap.

Utvikle (Fase 4)

Oslo universitetssykehus skal sammen med samarbeidspartnere utvikle konkrete løsninger/tjenester for å dekke de behov vi har definerti innovasjonsprosjektet . I denne fasen iverksettes samarbeid i formaliserte innovasjonspartnerskap med de utvalgte leverandører for å utvikle helt nye løsninger.

Kjøp (Fase 5)

Dersom den utviklede løsningen svarer til avtaler og resultat skal Oslo universitetssykehus ha mulighet til å anskaffe løsningen som er utviklet. 

Samarbeidspartnere

Oslo universitetssykehus samarbeider med Innovasjon Norge, Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), Difi, Sykehuspartner HF, Sykehusinnkjøp HF og Helse Sør-Øst RHF.

Følgevirksomheter
Følger anskaffelsen med mulighet til å anskaffe ferdig utviklet løsning gjennom en opsjon:
• Helse Sør-Øst RHF på vegne av alle helseforetakene i regionen
• Helse Vest RHF på vegne av alle helseforetakene i regionen

Prosjektet i media

Prosjektet er omtalt på www.anbud365.no

Kontaktinformasjon

Prosjektleder: Odd Arild Lehne, oddleh@ous-hf.no

Prosjektstøtte: Tone Olsen Moberg oltone@ous-hf.no

Hva er innovasjonspartnerskap?

Innovasjonspartnerskap er en juridisk anskaffelsesprosedyre og en samarbeidsmodell som skal legge til rette for økt nytenkning og innovasjon. Oppdragsgiver (Oslo universitetssykehus) og privat næringsliv (leverandører) skal utvikle løsninger eller tjenester som ikke finnes i markedet fra før. Deler av den nye løsningen/tjenesten kan basere seg på eksisterende løsninger.
Etter endt utvikling kan oppdragsgiver velge å kjøpe løsningen uten å gå veien om konkurranse først. 

Fant du det du lette etter?