Avansert laboratoriediagnostikk ved medfødte stoffskiftesykdommer

Plan for undervisning og kompetansespredning

Nasjonale tjenester skal sørge for veiledning, kunnskaps- og kompetansespredning til helsetjenesten, andre tjenesteytere og brukere. Virkemidler for å oppnå dette er bl.a. opprettelse av faglige referansegrupper, undervisning, kurs og konferanser.

Publisert 27.01.2022
Sist oppdatert 12.02.2024

Vi har ikke utarbeidet egen pasientinformasjon fordi vi vår målgruppe hovedsakelig er spesialisthelsetjenesten. Vi informerer om utredning ved mistenkt medfødt stoffskiftesykdom, blant annet henvisningskriterier, korrekt prøvebehandling og relevante analyser, blant annet på våre nettsider. Den kvantitativt viktigste formidlingsaktiviteten er imidlertid besvarelse av prøver, skriftlig og muntlig, til våre rekvirenter. For pasientundervisning henviser vi til Nasjonal kompetansetjeneste for medfødte stoffskiftesykdommer. Noen pasientgrupper ivaretas av Nasjonal kompetansetjeneste for sjeldne diagnoser.

Kompetansespredningsplan 2024:​

1. Videre oppdatering av nettsiden.
  2. Bidra i metabolske kurs i legers videre- og etterutdanning.
  3. Minst ett årlig møte (fysisk eller digitalt møte) til ett helseforetak i annen helseregion for kommunikasjon med rekvirenter.
  4. Minst ett årlig foredrag for voksenmedisinere/nevrologer.
  5. Bidra til arrangementer av nasjonale møter. Ved OUS: et dagsseminar i forbindelse med referansegruppens årlige vurdering med formidling av diagnoser stilt siste år som rapport til rekvirentene.
  6. Samarbeide med Interessegruppen for medfødte metabolske sykdommer (Norsk Barnelegeforeningen) om interessegruppemøter i forbindelse med årlige fagmøter i aktuelle fag som pediatri, nevrologi, genetikk eller medisinsk biokjemi.

Trykk her for å lese vår kompetansespredningsplan for 2023 (PDF)

Trykk her for å lese vår kompetansespredningsplan for 2021 (PDF)​​