Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Helsedirektoratet

Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser.

Helsedirektoratet har laget en "Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser". Simulering er trukket frem som et praktisk virkemiddel for kulturbygging!

Publisert 25.09.2024
Sist oppdatert 19.12.2024
Et skjermbilde av en persons ben
Bilde er hentet fra Helsedirektoratet.no/rapporter/ivaretakelse-etter-uonskede-hendelser

"Hensikten med denne guiden er å bidra til

  • bedre ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser
  • en mer åpen og lærende kultur

Ivaretakende ledelse og kultur er en forutsetning. Uten denne grunnmuren vil forskjellige tiltak ikke ha tilsiktet effekt. Samtidig vil god ivaretakelse bygge en mer åpen og lærende kultur. Dette vil i neste instans kunne redusere antall pasientskader og andre uønskede hendelser."        Helsedirektoratet 13. august 2024

 

Simuleringstrening kan bidra til å bygge en god kultur for psykologisk trygghet, åpenhet og læring ved å bedre ikke-tekniske ferdigheter som kommunikasjon og teamsamarbeid.

Simuleringssentre og personer som arbeider med kvalitet og klinisk kommunikasjon, kan være viktige ressurser for kommunikasjonen og kompetanseheving for samtaler med pasienter, brukere og pårørende etter uønskede hendelser.

Trener dere etter uønskede hendelser?

Hvordan ivaretar du psykologisk trygghet i denne situasjonen?

Er det forskjell på å si unnskyld eller å beklage?

Les mer om guiden fra Helsedirektoratet!

Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser - Helsedirektoratet