NaKoNev i media og fagskrifter

Smerte og smertebehandling er temaer som engasjerer både publikum og fagfolk. Vi svarer på spørsmål fra mediene og skriver i tillegg kronikker og debattinnlegg om forskning og dagsaktuelle tema om smerte og smertebehandling.

​På denne siden samler vi informasjon og lenker til oppslagene.

Forskning.no: Hvor fort oppdager vi smerte? Professor Audun Stubhaug kommenterer ny svensk smerteforskning. Publisert 30. juli 2019. Les saken på forskning.no her.

Ringerikes blad: Smertene var så store at Robin (32) ville amputere beinet: Da kom legen med et uventet råd. Overlege Lars-Petter Granan er sitert i artikkelen. Publisert 6. juli 2019. Les saken fra Ringerikes blad her.

Ekko (NRK): Kva er forskjellen mellom rusavhengig og pasient? Intervju/debatt med professor Audun Stubhaug. Publisert 14. mars 2019. Hør intervjuet på Ekko i NRK her.

Revmapodden: Smerte. Intervju med professor Audun Stubhaug. Publisert 20. februar 2019. Hør podcasten, Revmapodden, her.

Bergens Tidende: André ble rusavhengig etter en trafikkulykke. Professor Audun Stubhaug er sitert i artikkelen. Publisert 12. desember 2018. Lenke til saken i Bergens Tidende (bak betalingsmur).

Dagens Medisin: Få pasienter får medisinsk cannabis på resept. Intervju med professor Audun Stubhaug. Publisert 26. september 2018. Les saken i Dagens medisin her.

NRK: Tannlege: - Eg spør alltid litt ekstra når pasienten har raudt hår. Professor Audun Stubhaug er en av fagekspertene i saken. Publisert 30. august 2018. Les saken fra NRK, 30. august 2018.

NRK: At Gunn (18) stresser over matteeksamen kan faktisk være bra for henne. Intervju med psykolog Henrik B. Jacobsen. Publisert 1. mai 2018. Les saken fra NRK, 1. mai 2018.

TV2/NTB: Forskere advarer: Et par uker med Ibux kan gi unge menn testosteronnivå som en 70-åring. Professor Audun Stubhaug er sitert i saken. Publisert 10. januar 2018. Les saken fra TV2/NTB her.

TV2: Hodepine-tabletter kan gi deg hodepine. Intervju med professor Audun Stubhaug. Publisert 23. november 2017. Les saken fra TV2, 23. november 2017.

TV2: Diabetiker Tone (25) levde i et smertehelvete. Professor Audun Stubhaug er intervjuet i saken. Publisert 30. april 2017. Les saken fra TV2, 30. april 2017.

NRK: Sofie sprayer cannabis i munnen fire ganger om dagen. Professor Audun Stubhaug er sitert i artikkelen. Publisert 10. april 2017. Les saken fra NRK, 10. april 2017.

Forskning.no: Kan folk virkelig "kjenne det på gikta"? Professor Audun Stubhaug er en av fagekspertene i saken. Publisert 4. oktober 2016. Les saken på forskning.no fra 4. oktober 2016.

Nasjonal kompetansetjeneste ROP: Oppstart av smertebehandling. Professor Audun Stubhaug forteller om kartlegging av smerte og oppfølgning av pasientene. Videoen tilhører nettkurset om Forskrivning av vanedannende medikamenter. Publisert 23. mars 2017. Se videoen "Oppstart av smertebehandling" på YouTube.

Nasjonal kompetansetjeneste ROP: Bruk av opioider ved ikke-maligne smerter. Professor Audun Stubhaug forteller om vurderingene som gjøres. Videoen tilhører nettkurset om Forskrivning av vanedannende medikamenter. Publisert 23. mars 2017. Se videoen om bruk av opioider på YouTube.

Nasjonal kompetansetjeneste ROP: Samtidig bruk av ulike vanedannende medikamenter. Professor Audun Stubhaug bidrar. Videoen tilhører nettkurset om Forskrivning av vanedannende medikamenter. Publisert 23. mars 2017. Se videoen om samtidig bruk av vanedannende medikamenter på YouTube.

Nasjonal kompetansetjeneste ROP: Røde flagg ved oppstart av behandling med opioider. Professor Audun Stubhaug bidrar. Videoen tilhører nettkurset om Forskrivning av vanedannende medikamenter. Publisert 23. mars 2017. Se videoen om røde flagg på YouTube.

Dagens Medisin: Villedende om behandling av kronisk smerte. Skrevet av psykolog Silje E. Reme og medforfattere psykolog Henrik B. Jacobsen, psykolog Lene Linnemørken, spesialsykepleier Tone Marte Ljosaa, overlege Lars-Petter Granan og overlege Audun Stubhaug. Publisert 19. mai 2019. Les debattinnlegget på Dagens medisin.

Psykologisk.no: Fra mus til menn. Utviklingen av aksept- og forpliktelsesterapi. Skrevet av psykolog Henrik B. Jacobsen. Publisert 1. februar 2019. Les kronikken på psykologisk.no.

Norsk Psykologforening: Behandling av langvarig smerte - en hodepine for psykologer. Skrevet av psykolog Henrik B. Jacobsen. Publisert 28. mars 2016. Les innlegget på psykologforeningen.no.

Psykologisk.no: Hva hjelper stress, smerter og dårlig søvn? Utdrag fra boka Gjengangerne. Skrevet av psykolog Henrik B. Jacobsen og Hans-Petter Jacobsen. Publisert 27. februar 2019. Les bokutdraget på psykologisk.no.

Sist oppdatert 12.06.2023