1. Ta kontakt med fastlegen
Fastlegen har en viktig rolle med hensyn til å
diagnostisere psykosomatiske tilstander. Stort sett klarer fastlegen dette ved å snakke med pasienten og pårørende ( ta en grundig sykehistorie), klinisk undersøkelse av pasienten og en målrettet, begrenset utredning (blodprøver og liknende).
Parallelt i utredningen skal fastlegen også avklare om barnets kroppslige plager skyldes underliggende sykdom i kroppen eller ikke. Han/hun har ansvar for at barnet/ungdommen undersøkes tilstrekkelig ut ifra sine plager og er den som henviser barnet/ungdommen til spesialist ved behov. At det
medisinske tas på alvor, at utredningen
fullføres og at pasient og pårørende får en god forklaring på symptomene er vesentlig for å komme videre med god behandling.
2. Henvisning til BUP (Barn og unges psykiske helse)
Alle kommuner har en poliklinikk for barn og unges
psykiske helse (BUP). BUP er en viktig instans også når barn/unge har
langvarige kroppslige symptomer. BUP kan bidra med videre utredning, behandling
og er ofte en sentral deltager i en ansvarsgruppe.
Unge med langvarige smerter
og andre kroppslige symptomer som medfører betydelig funksjonstap har rett til
å få behandling i psykisk helsevern. Det er ofte hensiktsmessig at det er
fastlegen som henviser til BUP.
3. Fysioterapi
Mange barn og unge med langvarige kroppslige symptomer
kan ha nytte av vurdering og behandling hos fysioterapeut, eventuelt psykomotorisk
fysioterapeut. Fysioterapeuten kan blant annet kartlegge fysisk funksjon, vurdere holdning, bevegelighet og evne til omstilling, observere pust, samt formidle relevant kunnskap om kropp og nervesystem. Fysioterapeuten kan også foreslå nyttig behandling. Det er fastlegen eller annen lege som henviser til
fysioterapeut.
4. Skole
Mange barn og unge med langvarige kroppslige plager
har stort skolefravær og klarer ikke å følge opp skolen verken faglig eller sosialt.
Dette er en betydelig belastning. For noen blir det uoverkommelig å skulle ta
igjen alt de mister faglig sett og terskelen for å komme tilbake på skolen blir
høy.
Mange vil trenge en individuelt tilpasset plan for å komme tilbake til
skolen i et tempo som er tilpasset den enkeltes symptomer og funksjonsnivå.
Skolen har en lovpålagt plikt til å tilrettelegge for barn med spesielle behov.
Når en elev har behov for tilpasset opplæring er det ofte nødvendig at han/hun
henvises til Pedagogisk/psykologisk tjeneste (PPT), som er rådgivende instans
til skolen i slike situasjoner. Det er skolen som henviser til PPT.
5. Ansvarsgruppe og samarbeidsgruppe
Utredning og behandling vil ofte involvere flere
instanser og fagpersoner (f.eks. fastlege, BUP, fysioterapeut, ergoterapeut, helsesøster,
pedagogisk/psykologisk tjeneste, skole/barnehage, evt koordinator for helsetjenester
i kommunen). For å sikre et helhetlig, tverrfaglig perspektiv og samarbeid er
det avgjørende at det opprettes et samarbeidsforum (ansvarsgruppe eller samarbeidsgruppe).
I gruppen møtes alle involverte instanser, foreldre og eventuelt ungdommen til
et forpliktende og gjensidig samarbeid.
Ofte er det helsesøster eller
koordinator for helsetjenester i kommunen som tar initiativ til og leder
ansvarsgruppen, men også andre instanser, for eksempel BUP eller fastlege, kan
ta et slikt initiativ. Det er vår erfaring at BUP spiller en viktig rolle
i ansvarsgruppen.