Kartlegging av angst og atferdsvansker hos autistiske barn og ungdom med utviklingsforstyrrelser
Forskere fra Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø og NevSom har i samarbeid med andre publisert en artikkel om kartlegging av angst og atferdsvansker hos barn og unge med autisme og utviklingsforstyrrelser. Artikkelen er basert på data fra et forskningsprosjekt i Helse Nord.
Sisssel Berge Helverschou, NevSom
Bakgrunnen for studien er at personer med autisme og andre utviklingsforstyrrelser har høy forekomst av mentale helseproblemer, og det er enighet om at kartlegging av mentale helse bør inngå i generell utreding av autisme. Utfordringen er at kartlegging kan være vanskelig pga. tilsynelatende symptomoverlapp mellom autisme og psykiske lidelser, personenes reduserte evne til selv å rapportere symptomer, til dels uvanlig symptomer, og manglende enighet om kriterier for å diagnostisere psykiske helseproblemer hos personer med autisme.
Det er en pågående debatt hvorvidt man kan bruke instrumenter som er utviklet for den generelle befolkningen, eller om man bør bruke spesialinstrumenter utviklet for personer med autisme og / eller utviklingsforstyrrelser ved kartlegging av mentale helseproblemer hos personer med autisme.
I denne studien undersøkes samsvaret mellom identifisering av angst, atferdsvansker og ADHD ved delskalaer fra spesialinstrumentene ABC, DBC og PAC og grundig diagnostisk undersøkelse ved hjelp av et omfattende diagnostisk intervju som er utviklet for den generelle befolkningen (DAWBA). Intervjuet ble skåret av to uavhengige eksperter.
Studien ble gjennomført på Universitetssykehuset i Tromsø, og barn og unge som ble henvist for utredning av autisme eller andre utviklingsforstyrrelser deltok, totalt 121, hvorav 87 gutter og 34 jenter som var mellom 2 til 17 år gamle. 31 fikk en autismediagnose og 90 ikke. En stor andel av deltagerne hadde høyt eller gjennomsnittlig evnenivå.
Resultatene viste høy sammenheng mellom kartlegging ved angstdelskalaene i spesialinstrumentene ABC og PAC sammenlignet med angstdiagnoser basert på grundig diagnostisk intervju utviklet for den generelle befolkningen. Videre viste delskalaer i DBC og ABC som kartlegger opposisjonell og aggressiv atferd, adekvat samsvar med ODD diagnose basert på DAWBA intervju i både ASD gruppa og ASD + IDD gruppa. ABC hyperaktivitets-delskalen viste adekvat samsvar med ADHD diagnose i hele utvalget.
I diskusjonen om bruk av spesialinstrumenter vs. generelle instrumenter, viser studien nytten av å kombinere generelle instrumenter og spesialinstrumenter for å bedre innsikt i den mentale helsen til barn med gjennomsnittlig evnenivå. Den høye forekomsten av mentale helseproblemer som ble avdekket, støtter anbefalingen om at ASD kartlegging bør inkludere kartlegging av mental helse. Ved kartlegging bør man starte med brede spesialinstrumenter. Dette ble også konklusjonen i en nylig systematisk review artikkel. Deretter bør man supplere med generelle instrumenter og diagnose-spesifikke instrumenter.
Tittel: Assessment of anxiety and behavior disorders among autistic children and youths with intellectual and developmental disabilities. Publisert i Research of Autism, mars 2025.
Artikkkelen er publisert av: Marianne Berg Halvorsen, Einar Røshol Heiervang, Børge Mathiassen, Michael G. Aman, Sabine Kaiser, Sissel Berge Helverschou.
Mer informasjon om studien kan leses her.