Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Fagkurs

Tverrprofesjonell samhandling i smertebehandling

Målet med kurset er å øke kompetanse i samhandling mellom ulike profesjoner som jobber med pasienter med smerte. Man lærer best om tverrprofesjonell samhandling ved å lære sammen med- og av hverandre. Derfor samler vi ulike helseprofesjoner i dette kurset: leger i smertespesialisering, leger med spesialisering i allmennmedisin og samfunnsmedisin, samt fysioterapeuter og sykepleiere i smerte videreutdanning. Dette kurset er et samarbeid mellom Legeforeningen, Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Regional Kompetansetjeneste for Smerte (ReKS).

4.
februar
2025
2 dager
  1. 04. feb. 2025, 09:00 - 17:00
  2. 05. feb. 2025, 09:00 - 16:00
Påmelding

Tid og sted

Når

  1. 04. feb. 2025, 09:00 - 17:00
  2. 05. feb. 2025, 09:00 - 16:00

Arrangør

Tone Marte Ljoså (tone.marte.ljosaa@usn.no) og Lars-Petter Granan (largra@ous-hf.no).

Hvor

Ullevål sykehus (informasjon om rom kommer senere)

Påmelding

Kursavgift: 4400 kr

Uttelling

15 timers obligatorisk kurs for leger i spesialisering i smertemedisin

15 timer kurs innen allmennmedisin og samfunnsmedisin (vi har søknad inne om godkjenning for 15 timers klinisk emnekurs, og kurset har vært godkjent 4 ganger tidligere)

15 timers obligatorisk undervisning for studenter ved tverrprofesjonell videreutdanning i smertebehandling.

Innhold i kurset

  • Teoretisk bakgrunn for tverrprofesjonell samhandling (ulike modeller)
  • Tverrprofesjonell tilnærming til pasienter med langvarige smerter (ulike profesjoners roller i smertebehandling - med fokus på primærhelsetjenesten)
  • Samhandling i smertebehandling i primærhelsetjenesten – og mellom primær og spesialisthelsetjenesten
  • Hvordan øke sjansen for vellykket tverrprofesjonell samhandling (kommunikasjon og jus)
  • Pasientkasuistikk med langvarig smerte (gjennomgående i ulike deler av kurset)
  • Tverrprofesjonelt gruppesamarbeid knyttet til pasientkasuistikken
  • Plenumsdebatter og diskusjoner rundt gruppearbeid og pasientkasuistikk

Læringsutbytter for spesialisering innen allmennmedisin og samfunnsmedisin

Felles læringsmål

Kommunikasjon:

  • Kunne kommunisere om sin egen og pasientens usikkerhet på måter som skaper trygghet og forståelse (FKM LM-21)
  • Kunne kommunisere om eget fag på en måte som er tilpasset mottakere som kollegaer, samarbeidspartnere, pasienter og media (FKM LM-23).

Lovverk:

  • Forstå ansvaret som legespesialist i ivaretakelsen av lovlighet, forsvarlighet, standardisering og god praksis (FKM LM-46).

Samhandling

  • Kunne beskrive sammenhengen mellom egen arbeidsplass, andre deler av helse- og omsorgstjenesten og samfunnet forøvrig og diskutere hvilke roller ulike andre aktører kan ha for pasientgrupper spesialistens arbeid omfatter (FKM LM-46).
  • Ha kjennskap til og kunne gi anbefalinger om tiltak for å fremme samhandling som gagner den enkelte pasient og tjenesten som helhet (FKM LM-60).

Kliniske læringsmål

Kommunikasjon og samhandling

  • Selvstendig kunne gjenkjenne når verdier, holdninger og perspektiver hos lege, pasient, pårørende og annet helsepersonell kan ha en betydning for tilnærmingen til pasientens helseproblemer og behandlingskvalitet (ALM 046).
  • Ha kunnskap om kompetansen hos andre yrkesgrupper i kommunehelsetjenesten og selvstendig kunne samarbeide med ulike aktører til pasientens beste (ALM 052).

Deltakere og kompetanse i kurskomiteen

  • Åge Norman Hansen: Spesialist i allmennmedisin, senior rådgiver i Statens Helsetilsyn (tidligere fastlege)
  • Stein Jarle Pedersen: Spesialist i allmennmedisin og fastlege ved Ankerløkka Legesenter Fredrikstad, stipendiat UiO
  • Silje E. Reme: Psykologspesialist, professor, Psykologisk Institutt UiO/avdeling for smertebehandling OUS/ReKS
  • Lars-Petter Granan: Fysikalskmedisiner og smertelege, PhD, avdeling for smertebehandling OUS/ReKS
  • Tone Marte Ljoså: Smertesykepleier, PhD, avdeling for smertebehandling OUS/ ReKS/Institutt for helse- og sosialvitenskap USN