Tid og sted
Når
- 04. feb. 2025, 09:00 - 17:00
- 05. feb. 2025, 09:00 - 16:00
Arrangør
Tone Marte Ljoså (tone.marte.ljosaa@usn.no) og Lars-Petter Granan (largra@ous-hf.no).
Hvor
Ullevål sykehus (informasjon om rom kommer senere)
Påmelding
Kursavgift: 4400 kr
Uttelling
15 timers obligatorisk kurs for leger i spesialisering i smertemedisin
15 timer kurs innen allmennmedisin og samfunnsmedisin (vi har søknad inne om godkjenning for 15 timers klinisk emnekurs, og kurset har vært godkjent 4 ganger tidligere)
15 timers obligatorisk undervisning for studenter ved tverrprofesjonell videreutdanning i smertebehandling.
Innhold i kurset
- Teoretisk bakgrunn for tverrprofesjonell samhandling (ulike modeller)
- Tverrprofesjonell tilnærming til pasienter med langvarige smerter (ulike profesjoners roller i smertebehandling - med fokus på primærhelsetjenesten)
- Samhandling i smertebehandling i primærhelsetjenesten – og mellom primær og spesialisthelsetjenesten
- Hvordan øke sjansen for vellykket tverrprofesjonell samhandling (kommunikasjon og jus)
- Pasientkasuistikk med langvarig smerte (gjennomgående i ulike deler av kurset)
- Tverrprofesjonelt gruppesamarbeid knyttet til pasientkasuistikken
- Plenumsdebatter og diskusjoner rundt gruppearbeid og pasientkasuistikk
Læringsutbytter for spesialisering innen allmennmedisin og samfunnsmedisin
Felles læringsmål
Kommunikasjon:
- Kunne kommunisere om sin egen og pasientens usikkerhet på måter som skaper trygghet og forståelse (FKM LM-21)
- Kunne kommunisere om eget fag på en måte som er tilpasset mottakere som kollegaer, samarbeidspartnere, pasienter og media (FKM LM-23).
Lovverk:
- Forstå ansvaret som legespesialist i ivaretakelsen av lovlighet, forsvarlighet, standardisering og god praksis (FKM LM-46).
Samhandling
- Kunne beskrive sammenhengen mellom egen arbeidsplass, andre deler av helse- og omsorgstjenesten og samfunnet forøvrig og diskutere hvilke roller ulike andre aktører kan ha for pasientgrupper spesialistens arbeid omfatter (FKM LM-46).
- Ha kjennskap til og kunne gi anbefalinger om tiltak for å fremme samhandling som gagner den enkelte pasient og tjenesten som helhet (FKM LM-60).
Kliniske læringsmål
Kommunikasjon og samhandling
- Selvstendig kunne gjenkjenne når verdier, holdninger og perspektiver hos lege, pasient, pårørende og annet helsepersonell kan ha en betydning for tilnærmingen til pasientens helseproblemer og behandlingskvalitet (ALM 046).
- Ha kunnskap om kompetansen hos andre yrkesgrupper i kommunehelsetjenesten og selvstendig kunne samarbeide med ulike aktører til pasientens beste (ALM 052).
Deltakere og kompetanse i kurskomiteen
- Åge Norman Hansen: Spesialist i allmennmedisin, senior rådgiver i Statens Helsetilsyn (tidligere fastlege)
- Stein Jarle Pedersen: Spesialist i allmennmedisin og fastlege ved Ankerløkka Legesenter Fredrikstad, stipendiat UiO
- Silje E. Reme: Psykologspesialist, professor, Psykologisk Institutt UiO/avdeling for smertebehandling OUS/ReKS
- Lars-Petter Granan: Fysikalskmedisiner og smertelege, PhD, avdeling for smertebehandling OUS/ReKS
- Tone Marte Ljoså: Smertesykepleier, PhD, avdeling for smertebehandling OUS/ ReKS/Institutt for helse- og sosialvitenskap USN