Fem kjappe med Torunn Hamstad Grande

Som leder i poliklinikk er Torunn Hamstad Grande opptatt av å utnytte mulighetene i den digitale tidsalderen, og at medarbeidere skal få utvikle sin kompetanse. Bli bedre kjent med avdelingssjefen ved St. Olavs hospital gjennom hennes svar på "fem kjappe".

Publisert 11.04.2024
Sist oppdatert 12.04.2024
Foto av Torunn Grande
Torunn Hamstad Grande, avdelingssjef ved St. Olavs hospital

Hvilke muligheter gir jobben din deg til å forbedre behandlingstilbudet til pasienter med rus- og avhengighetsproblemer?

– Det er de ansatte – behandlere, psykologer og leger – som er nærmest pasientene, deres pårørende og aktuelle samarbeidspartnere, og som dermed vet mest om utfordringer i pasientbehandlingen. Derfor blir et kontinuerlig og godt samarbeid med ansatte viktig for meg som avdelingssjef for å ha mulighet til å forbedre tilbudet. Vi kan sammen identifisere forbedringsområder. Mitt ansvar som leder blir å legge til rette for nødvendige og gode utviklingsprosesser.

Hvilken forskjell ønsker du å gjøre som leder?

– Jeg er opptatt av at medarbeidere skal få utvikle seg slik at pasienter og pårørende får et godt tilbud. Det er viktig at ansatte har tilstrekkelig kunnskap og kompetanse slik at den hjelpen som gis blir treffsikker og virksom. Men det er også viktig å tenke nytt, og jeg tror den digitale tidsalderen vi befinner oss i har mye ubenyttet potensiale enda. Et viktig område, både for praksisfelt og forskning, kan bli å finne mer ut av hvordan man forener relasjonelle ferdigheter og digitale hjelpemidler i pasientbehandlingen, slik at det er mulig å ivareta det relasjonelle aspektet og samtidig effektivisere og nå ut til flere, for eksempel gjennom kunnskapsbaserte digitale behandlingsprogram. Jeg håper jeg kan utgjøre en forskjell i denne sammenhengen.

Hva er suksesskriterium nr 1 i behandling av rus- og avhengighetslidelse?

– Jeg tror at tillit til de som skal hjelpe når man er på sitt mest sårbare, er helt avgjørende. Mange pasienter og deres pårørende har erfaringer som medfører lav tillit til helsetjenester eller andre hjelpetjenester. Dette kan gjøre det vanskelig for pasienter å ta imot hjelp, og for hjelpere å gi hjelp. Ansattes relasjonelle ferdigheter blir derfor suksesskriterium nr 1. Perspektiver fra mentaliseringstradisjonen gir etter min mening et godt stilas for det relasjonelle arbeidet.

Hvilken tidligere arbeidserfaring har inspirert deg mest i jobben du gjør nå?

– Min erfaring som leder er hva jeg først og fremst lener meg på som avdelingssjef. Jeg synes det er veldig spennende å få muligheten til å være leder – en tilrettelegger for at gode fagfolk jobber sammen til det beste for pasientene og utvikling av tjenesten. Samtidig er det slik at jeg har jobbet i barnevernet i 20 år før jeg begynte som avdelingssjef ved poliklinikken nå i februar. I barnevernet har jeg sett hva rus kan gjøre med barn og familier. Det å bidra til at mennesker med rus- og avhengighetslidelser kan få hjelp, slik at deres barn og familier også får hjelp, er også en viktig inspirasjonskilde.

Hvor er TSB om 10 år?

– Tiden vi lever i krever at vi er innovative og nytenkende for å være i takt med samfunnsutviklingen. Om 10 år, når eldrebølgen skyller innover oss, har vi lyktes med å omstille oss slik at vi kan gi behandling til flere enn det vi gjør i dag, selv om ressursene ikke øker.

Fakta om Torunn

Navn: Torunn Hamstad Grande

Stilling: Avdelingssjef Poliklinikk og LAR, Klinikk for rus- og avhengighetsmedisin, St. Olavs hospital

Født: 1977

Utdannelse: Bachelor i Sosialt arbeid (sosionom) og mastergrad i Kunnskapsledelse

På skrivebordet nå: En kopp te og en bunke søknader som vi har mottatt på ledige stillinger vi skal rekruttere til.