Podcaster om rus og avhengighet

Podcaster lar deg møte fag og mennesker. I disse norske podcastene blir rus og rusrelaterte problemer, andre relevante diagnoser og metoder for behandling og oppfølging lyttervennlig presentert. God lytting!

Illustrasjon av en mikrofon
Foto: Istock

Ropkasten

Helse Bergen sin podkast om integrert behandling av rus og psykiatri. Hør episoder om kombinasjonen av ruslidelse med blant annet angst, ADHD, personlighetsforstyrrelser, traumer eller bipolar lidelse. Hva er et godt ROP-forløp?
Faksimile av Ropkasten

Ruspodden

KORUS Oslo sin temabaserte podcast hvor Anna-Sabina Soggiu samtaler med relevante fagpersoner, brukere, samfunnsaktører og praktikere om hvordan vi forstår rus og om hva som beveger seg på rusfeltet. Målgruppe for podcasten er brukere, ansatte og alle med en interesse for rusfeltet.
Ruspodden bilde

Spillradioen

KORUS Øst har spilleavhengighet og problemskapende dataspilling som nasjonalt ansvarsområde, med denne podkasten ønsker de å gjøre kunnskap mer tilgjengelig.
Spillradioen podcast bilde

KORUS Sør sin podcast

KORUS Sør inviterer gjester fra kommune og spesialisthelsetjeneste for å snakke om ​aktuelle problemstillinger innenfor rus, psykisk helse, vold og traumer.​
KORUS Sør podcast bilde

Podkurs i MI

Podcast i tre episoder om hvordan helsepersonell kan kommunisere samarbeidsbasert. Av lege Herman Egenberg og kursholder Solveig Høegh-Krohn, produsert av Helsedirektoratet.
Podkurs MI bilde

Ta praten

Podkasten fra AKAN svarer på hvordan du kan gå fram hvis du tror at en kollega drikker eller spiller for mye, – eller når noe rett og slett ikke stemmer.
Ta praten podcast bilde

Helhjerta

Møter med mennesker i helsetjenesten og pårørende med ulik erfaring. Laget for Kompetansebroen, Akershus universitetssykehus.
Helhjerta podcast bilde

Diagnose

Podcasten fra St. Olavs hospital tar deg med på innsida av sykehuset. Behandlere, pasienter og forskere gir deg kunnskap, historier og perspektiv.
Diagnose podcast bilde

Utafor

Gjennom syv episoder får du høre historier om hvordan det er å stå på utsiden av samfunnet. Utafor er laget av Synva Hjørnevik i samarbeid med Blå Kors med støtte av Stiftelsen Dam.
Utafor podcast bilde

Bare bra!

Oppveksten har kanskje vært på halv tolv, men det blir mye bra prat av det! Slik presenterer organisasjonen Barn av rusbrukere (BAR) sin podcast.
Bare bra podcast

Hva er innafor?

RUStelefonen diskuterer alkohol, cannabis, MDMA og "smart drugs" med studenter. RUStelefonen er en offentlig og landsdekkende veiledningstjeneste om rus.
Innafor podcast bilde
Sist oppdatert 30.03.2023