CryoStopPersAF

Ablasjon som førstelinjebehandling ved langvarig anfallsvis hjerteflimmer

Ablasjon har vist seg effektivt og trygt som førstelinjebehandling ved kortvarig anfallsvis atrieflimmer, men ablasjon er ikke undersøkt systematisk som førstelinjebehandling ved langvarig anfallsvis atrieflimmer. Formålet med studien er å undersøke om tidlig ablasjonsbehandling er bedre enn rytmestabiliserende legemidler som førstelinjebehandling for å redusere tilbakefall av atrieflimmer.

Om studien

Hensikten med studien er å undersøke om tidlig ablasjonsbehandling er bedre enn rytmestabiliserende legemidler som førstelinjebehandling for å redusere tilbakefall av atrieflimmer. Ablasjon har vist seg effektivt og trygt som førstelinjebehandling ved kortvarig anfallsvis atrieflimmer, men ablasjon er ikke undersøkt systematisk som førstelinjebehandling ved langvarig anfallsvis atrieflimmer. Studien utgår fra Universitetssjukhuset i Örebro i Sverige, og det er flere sykehus i Europa som deltar i studien.

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.09.2024

Hvem kan delta?

Om du har anfallsvis langvarig (persisterende) atrieflimmer og ikke bruker rytmestabiliserende legemidler er du aktuell for deltagelse i studien. Hvis du er interessert i å høre mer eller ønsker å være deltager kan du be legen din om å henvise deg til arytmiseksjonen ved Oslo Universitetssykehus, Rikshospitalet. Du vil da bli kontaktet for mer informasjon og eventuelt avtale om en forundersøkelse.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Om du ønsker å delta i studien vil du bli innkalt til en medisinsk forundersøkelse for å se om du kan delta. Det vil her bli gjort en gjennomgang av din sykehistorie og tidligere sykdommer, det blir tatt blodprøver, hjertediagram (EKG), og ultralydundersøkelse av hjertet. Disse undersøkelsene er vanlige undersøkelser som gjøres før ablasjonsbehandling mot atrieflimmer. Du vil også svare på 3 spørreundersøkelser som omhandler hvordan atrieflimmer påvirker din livskvalitet. Om du kan delta i studien vil du få en liten hjerterytmeovervåker under huden, som vanligvis brukes for utredning av hjerterytmeforstyrrelser.

Når det har gått 2 måneder etter at hjerterytmeovervåkeren er på plass vil du bli tilfeldig fordelt til å bli tilbudt ablasjon med fryseteknikk eller rytmestabiliserende legemidler. Ablasjon er godkjent som førstelinjebehandling ved kortvarig anfallsvis atrieflimmer, og er ofte andrelinjebehandling ved langvarig anfallsvis atrieflimmer tross behandling med rytmestabiliserende legemidler. Ablasjonen vil bli gjennomført på vanlig måte som i klinisk praksis. Rytmestabiliserende legemidler inkluderer legemidler som flekainid (Tambocor), dronedaron (Multaq) eller amiodarone (Cordarone). Det første året vil du ha kontroller etter 3, 6, 9 og 12 måneder. Etter det første året vil kontrollene være hver 6. måned (etter 18, 24, 30 og 36 måneder).

Som deltaker i studien må du sette av tid til kontroller, men medfører også tettere oppfølging. Du får sykemelding eller legeerklæring for fravær hvis du har behov. Reisen til undersøkelsene vil bli dekket. Forskrivning av rytmestabiliserende legemidler skjer via Blåresept-ordningen. Kompensasjon for reiseutgifter i forbindelse med oppfølging vil bli dekket av oss. Du vil dermed ikke ha noen utgifter knyttet til deltagelse i studien.

Vær oppmerksom

I denne studien ønsker vi å undersøke hvilke av to veletablerte behandlinger som er best. Atrieflimmer er forbundet med redusert livskvalitet. Ablasjon av atrieflimmer er en godt dokumentert og effektiv behandling for å redusere atrieflimmer-relaterte plager og tilbakefall, men har frem til nå ikke vært førstelinjebehandling med langvarig anfallsvis atrieflimmer. Fordelen ved å delta i studien for deg personlig er at du får tilbud om en av to veletablerte og effektive behandlinger mot atrieflimmer. Du vil også bli fulgt tettere enn vanlig klinisk praksis, noe som kan avdekke komplikasjoner, bivirkninger eller annen sykdom på et tidligere tidspunkt. Ablasjonsbehandling innebærer noe ubehag i forbindelse med ultralydundersøkelse via spiserøret, og mulige komplikasjoner med selve prosedyren. Behandling med rytmestabiliserende legemidler innebærer mulige bivirkninger, men alvorlige bivirkninger oppstår svært sjeldent.

Kontaktinformasjon

Har du spørsmål til studien, ta kontakt med overlege Torbjørn Holm (telefon 23070000 (sentralbord) eller 23074146 (kontor), epost torbho@ous-hf.no).