Avhengighetsfokusert EMDR for pasienter med alkoholavhengighet

Hensikten med denne studien er å gjennomføre en pilot-studie av effekten av AF-EMDR på sug etter alkohol.

Om studien

EMDR er en forkortelse av Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Metoden går ut på å redusere den emosjonelle responsen på alkoholtriggere. Først kartlegger man situasjoner, følelser og tanker som skaper sug. Deretter jobber terapeut og pasient sammen med å dempe aktiveringen knyttet til disse triggerne, en etter en. Du blir bedt om å forestille deg en trigger så levende som mulig samtidig som du følger et lys eller terapeutens fingre som beveger seg raskt fra side til side, såkalt Bilateral stimulering (BLS). Gjennom å veksle mellom å fokusere på en ekstern stimuli og forestille deg triggeren vil den emosjonelle aktiveringen gå ned.

Informasjonen fra denne piloten vil danne grunnlaget for en mulig større randomisert kontrollert studie. Åtte pasienter som har rett til behandling ved Seksjon Ruspoliklinikker ved OUS vil få tilbud om 3 uker med AF-EMDR før de starter med sin vanlige behandling.

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.05.2024

Hvem kan delta?

Du kan delta i studien hvis:

• du er henvist til Seksjon Ruspoliklinikker sin Ruspoliklinikk 3 og får rett til behandling
  • alkohol er ditt hovedproblem

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

• Som deltager får du tilbud om rask oppstart av AF-EMDR. Du vil bli tilbudt AF-EMDR over tre uker, med to økter i uken. Her vil AF-EMDR terapeuten og du jobbe direkte og spesifikt med dine triggere for sug, og forsøke å få ned aktiveringen din knyttet til disse triggerne. Målet er at du skal få mindre sug etter alkohol og drikke mindre. Etter at de tre ukene med intensiv jobbing rettet mot triggere for alkoholsug er over, starter den ordinære behandlingen som vanlig.
  • Deltagelse i studien vil innebære at du blir bedt om å svare på noen spørsmål knyttet til drikking og sug etter alkohol.
  • I løpet av prosessen kan du også oppleve at du får ny innsikt i egne vansker og at tidligere fastlåste tankemønstre endres.

Prosjektleder Eline Borger Rognli

E-post: elboka@ous-hf.no