Nutreat

Sømløs ernæringsoppfølging gjennom hele kreftforløpet

Digital ernæringsoppfølging for pasienter med hode-halskreft .

Om studien

Deltakelse i prosjektet innebærer tettere ernæringsoppfølging gjennom kreftforløpet ved bruk av digitalt verktøy for kostregistrering.

Ernæringsoppfølging ved bruk av det digitale verktøyet vil sammenlignes med standard ernæringsoppfølging i kreftforløpet. Samtidig vil vi studere implementeringen av det digitale verktøyet som en del av behandlingsforløpet for pasienter.

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.10.2023 fram til 01.12.2026

Hvem kan delta?

Du kan delta i studien hvis:

• Alder er over 18 år
  • Nylig diagnostisert hode-halskreft
  • Ikke påvist spredning
  • Forstår og snakker norsk

Det er kun pasienter fra OUS som rekrutteres.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Ved inklusjon blir du tilfeldig fordelt til én av to grupper.

• Den ene gruppen vil bruke et digitalt verktøy (appen MinMat) for å registrere mat- og drikkeinntak, samt ernæringsrelaterte symptomer, og vil få ekstra henvisning til klinisk ernæringsfysiolog ved behov.
  • Den andre gruppen vil få standard ernæringsoppfølging.

De ekstra undersøkelsene som gjennomføres i forbindelse med deltakelse vil foregå på Radiumhospitalet i forbindelse med andre avtalte oppfølginger.

Vær oppmerksom

Det er ingen risiko eller ulempe ved å delta i prosjektet, utover at du bidrar med din tid. Vi vet heller ikke om du får en fordel av å bli trukket ut til tettere ernæringsoppfølging, da det er noe av det vil skal undersøke i studien. De målingene som blir gjort av deg er smertefrie og helt ufarlige.

Samarbeidspartnere

Universitetet i Oslo