MumCare:

Mors kardiovaskulære helse for livet

MumCare er en ny helseapp som tilbyr persontilpasset oppfølging og forebygging. Målet er å optimalisere kvinners hjerte- og karhelse og helsemestring etter svangerskapskomplikasjoner som innebærer økt risiko for fremtidig hjerte- og karsykdom.

Om studien

Hjerte- og karsykdom er en ledende årsak til tidlig død og sykelighet hos kvinner. Til tross for dette er kvinner underrepresentert i kliniske hjerte- og karsykdomsstudier. Preeklampsi, svangerskapshypertensjon, og svangerskapsdiabetes representerer kvinnelige kjønnsspesifikke risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Oppfølgingsprogrammer for å forhindre eller utsette utvikling av hjerte- og karsykdom etter slike svangerskapskomplikasjoner mangler globalt, til tross for at forebygging generelt anses som viktig. Selv om nett- og appbaserte helseintervensjoner stadig øker i antall, finnes ingen med fokus på oppfølging i tiden etter fødselen (postpartum).

Vi har ved Kvinneklinikken (OUS) i samarbeid annet helsepersonell, forskere og brukere utviklet en helt ny e-helseassistert oppfølging etter slike svangerskapskomplikasjoner. MumCare er et appbasert helse-oppfølgingsprogram som gir oversikt over kvinnens helseparametre og gir tilbakemeldinger og informasjon tilpasset den enkelte deltakende kvinnes målinger av for eksempel blodtrykk («digital følgesvenn»). Det faglige innholdet er basert på retningslinjer utgitt av Legeforeningen/Norsk Gynekologisk Forening (NGF), samarbeid med jordmor, allmennlege og kardiolog, samt Helsedirektoratets generelle retningslinjer for primærforebygging av hjerte- og karsykdom.

Du kan lese mer om disse svangerskapskomplikasjonene og forslag til helseoppfølging etter svangerskapet i disse brosjyrene:

Informasjonsskriv og samtykkeskjema:

Mer informasjon om våre forskningsstudier:

Les mer om studien

Prosjektside i Cristin (Current research information system in Norway)

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.06.2024 fram til 01.09.2029

Hvem kan delta?

Alle kvinner med pågående eller nylig graviditet komplisert av høyt blodtrykk (preeklampsi eller svangerskapshypertensjon) og/eller svangerskapsdiabetes, som følges opp ved Fødeavdelingen ved Oslo universitetssykehus (OUS), kan delta i studien.

Aktuelle kvinner inviteres via henvendelse fra ansatte og gjennom poster-oppslag med kontaktinformasjon ved Fødeavdelingen OUS.

Gi gjerne beskjed til jordmor, sykepleier eller lege ved Føde- eller Barselavdelingene dersom du ønsker å vite mer og kan tenke deg å delta.

Du må passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter/brukere til sine studier.

Hva innebærer studien?

Hensikten med studien er å teste de potensielle fordelene ved personlig tilpasset e-helse-assistert oppfølging etter svangerskapskomplikasjoner som på gruppenivå har økt risiko for hjerte- og karsykdom. I dag er det i Norge og internasjonalt anbefalt at kvinner følges opp av fastlege cirka 3-4 og 12 måneder etter fødselen for hjerte- og karhelseoptimalisering etter et svangerskap komplisert av svangerskapshypertensjon, preeklampsi eller svangerskapsdiabetes. Våre undersøkelser indikerer at det er få som er kjent med denne anbefalingen eller får tilbud om dette. Ved tidlig å identifisere modifiserbare risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, slik som høyt blodtrykk, kan tidlige tiltak settes i gang for å forebygge sykdomsutvikling, og dermed hindre for tidlig sykdom og død.

Kvinnene som ønsker delta i studien, mottar informasjon om denne og signerer samtykke, enten de siste ukene før fødselen eller innen de første ukene etter fødselen. En blodprøve tas til testing av markører for hjerte- og karhelse, og vil kunne brukes som sammenligning ved kontrollen som vi tilbyr på sykehuset cirka 14 måneder etter fødselen.

Halvparten av kvinnene som deltar i studien, vil bli tilfeldig trukket til å få tilgang til helseappen MumCare i cirka 1-1.5 år etter fødsel, mens resten vil få vanlige råd og oppfølging fra sykehuset og fastlege. Kvinnene som trekkes til å få tilgang på MumCare-appen vil få hjelp til å installere appen på sin mobiltelefon, samt hjelp til å taste inn de første registreringene (for eksempel blodtrykk eller blodsukkernivå). Alle med apptilgang vil også få med seg et blodtrykksapparat til å måle blodtrykket selv. Vi lærer opp deltakerne i å måle blodtrykket selv, på en korrekt måte.

Alle kvinnene som deltar i studien vil bli oppringt for å avtale kontrolltime på sykehuset og få tilsendt et elektronisk spørreskjema til sin telefon cirka 14 måneder etter fødselen, som undersøker livskvalitet og egen helsemestring. Vi vil invitere alle deltakende kvinner (i begge grupper) til en enkel og smertefri hjerte- og karhelse-oppfølging cirka 14 måneder etter fødselen. En blodprøve vil også tas til testing av markører for hjerte- og karhelse. Alle deltakerne vil få med seg en «helseattest» som kan brukes til videre oppfølging av fastlege, ved behov.

Vi vil kompensere for eventuelle reiseutgifter ved kontrollbesøket.

Vær oppmerksom

Deltakelse i MumCare-studien vil medføre en mulighet for systematisk oppfølging av egen hjerte- og karhelse etter preeklampsi, svangerskapshypertensjon og/eller svangerskapsdiabetes.

Både gruppen som trekkes til å få tilgang på den nye MumCare-appen og gruppen som ikke får det vil få tilbud om en hjerte- og karhelseoppfølging cirka 14 måneder etter fødselen.

Alle deltakende kvinner vil bidra til å teste om en helseapp gir en bedre persontilpasset oppfølging av kvinnehelse etter svangerskapskomplikasjoner. Resultater fra denne studien vil brukes til å forbedre helseoppfølgingstilbudet til kvinner etter svangerskapskomplikasjoner. Erfaringene vil komme kvinner med slike svangerskap til gode og hjelpe helsepersonellet til å tilby mere persontilpassede helsetjenester.

Belen Oteiza Aguirre

Lege, studiemedarbeider