Røntgen og forløp ved håndleddsbrudd

Vi ønsker å finne en måte å forutse om håndleddsbrudd holder seg på plass i gips etter at vi har dratt dem på plass, eller om de glir ut av stilling og dermed bør vurderes for operasjon.

Vitenskapelig tittel

Distal radiusfraktur – radiologiske kriterier som kan predikere om frakturen er ustabil

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.10.2024 fram til 31.10.2027

Hvem kan delta?

Alle pasienter mellom 18-65 år som kommer til Oslo Skadelegevakt med et håndleddsbrudd som dras på plass til en akseptabel stilling i gipsen blir spurt om å være med i denne studien.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Du vil få vanlig oppfølging med kontrolltime dagen etter at bruddet er dratt på plass for sjekk av gipsen og deretter kontrolltime etter 1, 2 og 5 uker for å ta røntgenbilde.

Ved 5-ukerskontroll tas gipsen av. Dersom røntgenbilde på kontrolltimen viser at bruddet har glidd ut av stilling i gipsen vil du bli vurdert for operasjon etter vanlig rutine. I tillegg til vanlig kontrollopplegg vil du få ekstra kontrolltime etter 3 måneder.

I prosjektet vil vi innhente og registrere opplysninger om deg. Vi vil registrere alder, kjønn, hvordan skaden skjedde, om du har hatt brudd i håndleddet tidligere og om du har benskjørhet eller får påvist benskjørhet i forløpet. Opplysningene vil hentes fra deg, pasientjournalen din og røntgenprogrammet ved Oslo universitetssykehus (SECTRA).

Hensikten med studien er å finne en måte å forutse om håndleddsbrudd holder seg på plass i gips etter at vi har dratt dem på plass, eller om de glir ut av stilling og dermed bør vurderes for operasjon.

Vær oppmerksom

En ulempe er at det vil kreve noe ekstra tid fra deg; du må møte opp på én ekstra kontroll 3 måneder etter at du skadet håndleddet, men du vil dermed også få en fordelen av å kunne få en ekstra undersøkelse med røntgenbilde og samtale med lege.

Deltagelse vil innebære at du får noe ekstra røntgenstråling med et CT-bilde og 2 ekstra røntgenbilder.

Lene B. Solberg

Oslo universitetssykehus (OUS), Ortopedisk klinikk, Oslo Skadelegevakt