Studie for pasienter med inoperabelt pleuralt mesotheliom

Studien tester sikkerhet og effekt av studiemedisinen volrustomig (også kalt MEDI5752) gitt i kombinasjon med kjemoterapi (karboplatin pluss pemetreksed).

Om studien

Sikkerhet og effekt av volrustomig pluss kjemoterapi sammenlignes med sikkerhet og effekt av en kombinert immunterapibehandling (nivolumab pluss ipilimumab) eller standardbehandling i Norge, som er kjemoterapibehandling mot pleuralt mesoteliom. Kjemoterapien du vil få er karboplatin eller cisplatin pluss pemetreksed.

Kliniske studier deles i fire faser, du kan lese mer om de forskjellige fasene her.

Les mer om studien på ClinicalTrials.gov

Vitenskapelig tittel

En randomisert, åpen, global multisenterstudie i fase III med volrustomig (MEDI5752) i kombinasjon med karboplatin pluss pemetreksed versus platinum pluss pemetreksed eller nivolumab pluss ipilimumab hos deltakere med inoperabelt pleuralt mesoteliom (eVOLVE-Meso)

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 08.05.2024 fram til 11.05.2025

Hvem kan delta?

Pasienter med Pleural Mesoteliom som ikke kan fjernes fullt ut med kirurgi kan vurderes for deltakelse i denne studien.

For å kunne delta i studien må du blant annet, ha en relativt god almenntilstand, normal nyre-, lever- og beinmargsfunksjon, samt være villig til å komme på regelmessige visitter ved sykehuset.

Behandlende lege må henvise for mulig deltakelse i studien.

Pasienter fra hele landet kan inkluderes, men det er kun Oslo universitetssykehus og Akershus universitetssykehus som kan inkludere pasienter.

Oslo universitetssykehus har hovedansvaret.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Studiemedisinen volrustomig kan hjelpe immunforsvaret med å bekjempe kreften ved å feste seg til og blokkerer signaler kreftcellene bruker for å unngå å bli angrepet av immunforsvaret.

Ved å hindre at kreftceller bruker disse signalene, kan volrustomig hjelpe immunforsvaret med å finne og angripe kreftceller.

Studiemedisinen volrustomig er under utprøving, og deler av studien er eksperimentell, noe som betyr at vi ikke kjenner til resultatet av alle testene ennå. Studiemedisinen er ikke godkjent av noen helsemyndighet for behandling av PM eller noen andre krefttyper, bare ved bruk i forskningsstudier som denne.

Å delta i studien innebærer at du må møte opp på sykehuset for undersøkelser og behandling annen hver uke.

Besøkene inkluderer:

• Legeundersøkelse
  • Radiologiske undersøkelser (Vanligvis CT)
  • Blod og urinprøver (inkl. månedlige graviditetstester for kvinner i fertil alder)
  • Analyse av tumorvev, inkl. ekstra frivillig biopsi

Vær oppmerksom

Det er mulig at kreftsykdommen eller helsetilstanden generelt kan forbedres, forverres eller forbli uendret mens du deltar i denne studien. Det er ingen garanti for at du vil ha fordeler av behandlingen i studien, men resultatene fra denne studien kan komme fremtidige pasienter til gode.

Henvisning om mulig deltakelse i studien sendes til:

Oslo universitetssykehus HF

Avdeling for kreftbehandling/Henvisning

Postboks 4953 Nydalen

Dr. Saima Farooqi

Ved spørsmål, kan din fastlege eller sykehuslege ta kontakt.