ARTEMIDE-Biliary01-studien:

Studiemedisinen rilvegostomig i kombinasjon med kjemoterapi for behandling av galleveiskreft etter operasjon

Studien sammenligner sikkerhet og effekt av rilvegostomig i kombinasjon med kjemoterapi mot standardbehandling (kun kjemoterapi) i galleveiskreft etter operasjon.

Om studien

Denne studien er en global multisenterstudie. I Norge er det kun Oslo universitetssykehus som deltar i studien.

Du kan lese mer om studien på www.ClinicalTrials.com

Vitenskapelig tittel

En fase III-, randomisert, dobbeltblindet, placebokontrollert, global multisenterstudie av rilvegostomig i kombinasjon med kjemoterapi som adjuvant behandling etter reseksjon av galleveiskreft med kurativ intensjon.

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 01.09.2024 fram til 30.12.2027

Hvem kan delta?

Pasienter nylig operert for kreft i galleveiene, kan henvises til studien.

For å kunne delta i studien må du blant annet ha en relativt god almenntilstand og normal nyre-, lever- og beinmargsfunksjon. Du må også være villig til å komme på regelmessige besøk ved sykehuset.

Behandlende lege må henvise for mulig deltakelse i studien.

Henvisning om mulig deltakelse i studien sendes til:

Oslo universitetssykehus HF
Kreftklinikken, Ullevål
Avdeling for kreftbehandling/Henvisning
Postboks 4953 Nydalen

Hva innebærer studien?

Å delta i studien innebærer at du må møte opp på sykehuset for undersøkelse og behandling hver andre uke.

Besøkene inkluderer

• legeundersøkelser
  • radiologiske undersøkelser (vanligvis CT)
  • blod- og urinprøver (inkludert månedlige graviditetstester for kvinner i fertil alder)
  • analyser av tumorvev, inkludert mulig ekstra frivillig biopsi og mer

Studiebehandlingen pågår så lenge den anses som hensiktsmessig, vanligvis til sykdommen forverres eller det oppstår uakseptable bivirkninger.

Hvis du velger å delta i studien kommer du tilfeldig i en av følgende grupper:

• Utprøvede gruppe hvor deltakerene får rilvegostomig sammen med kjemoterapi
  • Kontrollgruppe hvor deltakerene får placebo sammen med kjemoterapi

Først begynner screeningdelen av studien, hvor det vurderes om du kan delta i studien. Dersom du kan delta i studien begynner behandlingsperioden. Sjansen for å få rilvegostomig eller placebo er lik, dvs. 1:1. Verken du eller studielegen vil vite hvilken behandling som ble valgt for deg (dette kalles en dobbeltblindet studie). Studielegen vil velge ut og forklare hvilken kjemoterapi du skal få. Lengden på behandlingsperioden avhenger av hvilken gruppe du deltar i.

Vær oppmerksom

Din helsetilstand kan forbedres, forverres, eller være som før når du deltar i studien. Det er ingen garanti for at du vil ha nytte av behandlingen, men din deltakelse i denne studien kan gi fordeler for fremtidige pasienter.

All utprøving innebærer en viss risiko, men du blir fulgt nøye opp av studiepersonalet for å redusere bivirkninger og ubehag mens du deltar i studien. Som ved all kreftbehandling kan bivirkningene være milde eller alvorlige, og i sjeldne tilfeller kan de til og med være livstruende.

Dr. Olav Dajani