VExOUS-ADHF

Venøs ultralyd-veiledet behandling ved akutt dekompensert hjertesvikt

Formålet med studien er å undersøke om venøs ultralyd er en egnet metode for å estimere væskeoverskudd og organstuvning hos pasienter som er innlagt med akutt forverring av hjertesvikt, og undersøke om ultralyd-veiledet avvanning fører til bedre og tryggere behandling av denne pasientgruppen sammenliknet med standardbehandling.

Om studien

I studien vil vi undersøke om en ny metode basert på ultralyd av blodårer (vener) i magen kan gi nyttig informasjon om grad av væskeoverskudd i kroppen og føre til bedre og mer tilpasset behandling av pasienter med akutt forverring av hjertesvikt.

Informasjon om deltakelse

Studien er åpen for rekruttering fra 16.09.2024

Hvem kan delta?

Du kan bli spurt om å delta hvis du er

• over 18 år
  • lagt inn på Hjertemedisinsk sengepost på Oslo universitetssykehus, Ullevål
  • har diagnosen akutt dekompensert hjertesvikt med forhøyet hjertesviktmarkør (NT-ProBNP >800)

Deltagelse i studien er frivillig.

Du kan ikke delta i studien hvis du har forkammerflimmer da dette kan påvirke resultatet ved ultralydundersøkelsene.

For at du skal bli vurdert som deltaker i en klinisk studie, må vanligvis din behandlende lege sende en forespørsel til det sykehuset som er ansvarlig for studien. Du må også passe inn i de kriteriene som forskerne har satt for å velge ut pasienter til sine studier.

Hva innebærer studien?

Deltagere i studien vil bli undersøkt med ultralyd av blodårer fra hjertet, lever og nyrer flere ganger under sykehusinnleggelsen.

Ultralyd er en harmløs metode som ikke innebærer noen risiko, og undersøkelsen er ikke smertefull. I studien vil vi sammenlikne to grupper, og du vil tilfeldig bli plukket ut til å være i enten intervensjonsgruppen eller i kontrollgruppen.

Dersom du havner i intervensjonsgruppen, vil resultater fra ultralydundersøkelsene bli formidlet til din behandlende lege, som vil kunne tilpasse behandlingen. Dersom du havner i kontrollgruppen, vil resultater ved ultralydundersøkelsene ikke formidles til din behandlende lege og du vil da få behandling som om du ikke var med i forskningsprosjektet, altså standard behandling.

Uavhengig av hvilken gruppe du havner i vil du bli fulgt opp på vanlig måte under innleggelsen med rutinemessige målinger, legevisitt og blodprøver.

Alle som deltar i studien vil i tillegg bli undersøkt med ultralyd av hjertet som gir viktig informasjon om hjertets struktur og funksjon. Samtlige undersøkelser vil bli gjort under innleggelsen, du vil ikke bli bedt om å komme for ytterligere undersøkelser etter utskrivelse fra sykehuset. Vi vil imidlertid kontakte deg på telefon etter cirka 6 måneder for å høre om du har vært innlagt på sykehus i perioden etter utskrivelse fra hjerteavdelingen.

Vær oppmerksom

Ved å delta i studien vil du være med på å øke kunnskapen om betydningen av væskeopphopning ved hjertesvikt, som vi tror er en viktig mekanisme bak utvikling av organsvikt og som kan ha negativ innvirkning på både livskvalitet og langtidsoverlevelse hos denne pasientgruppen.

I tillegg vil du ved å delta i prosjektet bidra til å finne ut om ultralyd er et nyttig diagnoseverktøy for påvisning og gradering av væskeoverskudd, som kan føre til bedre behandling av pasienter med hjertesvikt og potensielt også andre pasientgrupper.

Samtlige deltakere i prosjektet vil bli undersøkt med ultraundersøkelse av hjertet (ekkokardiografi) under sykehusoppholdet, som gir viktig informasjon om hjertets struktur og funksjon.

Det er ingen ulemper ved å delta i prosjektet. Ultralyd er en harmløs undersøkelsesmetode som ikke innebærer noen risiko for deg.

Dersom vi påviser betydelig grad av væskeoverskudd ved ultralydundersøkelsen, vil du kunne få høyere doser av vanndrivende medikamenter som i enkelte tilfeller kan føre til forstyrrelser i blodsalter (elektrolytter), hjerterytmeforstyrrelser og blodtrykksfall. Dersom det skulle skje, vil behandlende lege ta stilling til om behandlingen skal endres og eventuelt andre tiltak.

Bård Waldum-Grevbo

Professor, overlege og prosjektleder