Flyreise kan utgjøre en helserisiko hos de med lungesykdom fordi oksygenmetningen faller som følge av lavere oksygentrykk i flykabinen enn på bakken. Enkelte vil derfor trenge oksygentilskudd under flyreise. Det er viktig at man på forhånd har et enkelt verktøy for å identifisere disse.
Da CF-pasienter reiser mye med fly, både i Norge og utlandet, trenger vi enkle tester for å identifisere hvem som trenger å reise med oksygentilskudd, hvem som kan reise uten slik behandling, og hvem som trenger ressurskrevende ekstraundersøkelser med fly-test (HAST) for avklaring av oksygenbehov under flyreise.
OM «Å REISE MED FLY» FOR PERSONER MED CF
Når flyet er i marsjhøyde er oksygentrykket i kabinen redusert tilsvarende det en finner ved 2.438 meter over havet, det vil si som å befinne seg på toppen av Galdhøpiggen.
Personer med lungesykdom vil kunne få så lav oksygenmetning i blodet under flyreise at supplerende oksygentilførsel er anbefalt. I følge internasjonale retningslinjer er oksygentilskudd under flyreise anbefalt ved oksygenmetning under 85 %.
Det er imidlertid utfordrende å beregne forventet fall i oksygenmetning under flyreise. Ved tvil anbefales derfor simulert fly-testing med "Hypoxia Altitude Simulation Test (HAST). Under testen puster pasienter inn en gassblanding bestående av 15,1 % oksygen i 15-20 minutter for å simulere forholdene i en flykabin.
Dette er en ressurskrevende undersøkelse som krever avansert og kostbart laboratorieutstyr samt spesialkompetent personell, noe de færreste sykehus har. For å redusere antall pasienter som må til ressurskrevende ekstraundersøkelser (HAST) så har man etterlyst enklere, mer praktiske metoder.
Da en stor andel av CF pasientene reiser med fly til/fra kontroll ved vår institusjon, har man ved det planlagte prosjektet også en unik mulighet for å sammenlikne oksygenmetning under en reell flyreise med verdier på bakken.