Vi tilrår at du alltid nyttar siste versjon av nettlesaren din.

Ekspertsykehuset - OUS sin blogg for fag, forskning og innovasjon

Kan traumebehandling hjelpe pasienter med psykose?

I årevis har det vært kjent at mennesker med psykose rapporterer om flere potensielt traumatiske erfaringer enn folk flest, spesielt barndomstraumer slik som overgrep og omsorgssvikt. Nå skal vi forske på hvorvidt systematisk behandling og bearbeiding av disse vanskelige livshendelsene kan bidra til mindre symptomer og økt livskvalitet for denne pasientgruppen.

Tekst av Akiah A. Ottesen (PhD), psykologspesialist og forsker ved Seksjon for klinisk psykoseforskning, Oslo universitetssykehus (OUS)og faglig leder ved Traumesenteret ved Psykologvirke og Nina Mørkved, psykologspesialist, førsteamanuensis, PhD; DPS Mosjøen, Helgelandssykehuset, og Institutt for psykologi, Universitetet i Tromsø (UiT). Foto: OUS, privat og Shutterstock.
Publisert 08.05.2024
En kvinne som sitter ved siden av en kvinne
Illustrasjon.

Selv om vi vet at traumatiske erfaringer kan gi alvorlige symptomer slik som plutselige, plagsomme gjenopplevelse og store spenninger i følelser, så har mennesker med psykose stort sett ikke fått tilbud om traumebehandling.

En person med langt hår

Foto: OUS

Akiah A. Ottesen.
En kvinne som smiler til kameraet

Nina Mørkved.

Psykoser er en samlebetegnelse på alvorlige psykiske vansker som kjennetegnes av brist i evnen til å vurdere om tanker eller opplevelser er virkelige, for eksempel kan mennesker med psykose oppleve å se eller høre ting som andre ikke ser eller hører.

En stor andel av pasienter med psykose har selv gitt uttrykk for at det er ønsket, og tidvis nødvendig, å få behandling for traumene. Men behandlere har vært veldig forsiktig med å tilby det, hovedsakelig fordi det ikke har vært evidens for at det fungerer for denne pasientgruppen.

Vårt forskningsprosjekt skal undersøke om traumebehandling kan gi symptomlette hos pasienter med psykose. Vi skal i tillegg undersøke hvem som kan ha mest nytte av denne behandlingsformen og undersøke variasjon i immunmarkører og fysiologisk aktivering under terapien.

Hvilket verktøy trenger vi?

Heldigvis har er både trygt og effektivt for pasienter med psykose , men dette kun under helt optimale forskningsforhold. Men som vi vet er livet i klinikken mer organisk og kaotisk enn det som presenteres i forskningsstudier.

The KIT-trial

Derfor har vi koblet oss på en større nasjonal studie: «The KIT-trial - the key to integrated trauma treatment in psychosis» som ledes av Else-Marie Løberg fra Helse Vest (fagsjef, professor, psykologspesialist) og Nina Mørkved fra Helse Nord (første amanuensis, psykologspesialist).

Studien skal undersøke om traumebehandling med EMDR (Eye Movement and Desensitiziation Reprocessing) for psykose kan tilbys i vanlig klinisk praksis, og om det gir bedring av traumesymptomer hos mennesker med psykose.

Tilbyr videreutdannelse i traumebehandling

Sammen med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og University of Manchester vil vårt prosjekt tilby psykosebehandlere opplæring i standard EMDR, samt videreutdanning i EMDR tilpasset psykose.

De terapeutene som er med i studien er de første i Norge som får opplæring i nettopp traumebehandling for psykose, og vil bli fulgt opp med grundig veiledning under hele prosjektperioden.

Terapien går ut på å bearbeide traumatiske minner samtidig som man med syn eller berøring aktivere begge hjernehalvdelene (bilateral stimulering). Det er ikke helt klart hvordan, og hvorfor, denne teknikken fungerer.

En sannsynlig teori er at ved å stimulere både logikk og tenking samtidig med følelser og kroppslige reaksjoner, så kan minnene bearbeides på nytt og lagres på en mer hensiktsmessig måte.

Funker det – og for hvem?

De fleste kliniske behandlingsstudier undersøker om en ny behandling gir bedring på gruppenivå – og det skal vi gjøre her også. Gjennom en randomisert klinisk studie vil vi sammenligne effekten av EMDR for psykose med vanlig standard psykosebehandling.

Men vi skal i tillegg undersøke om det er noen klare kriterier som kan forutsi hvem behandlingen fungerer for.

• Er det kjønnsforskjeller?
  • Fungerer det for noen typer traumer men ikke andre?
  • Er det noen fysiologiske og biologiske mål som kan predikere hvem som vil oppleve bedring?

Dette er viktige spørsmål som må besvares for å kunne planlegge nyttig og målrettet terapi i framtiden.

Dette vil pasientene ha

Studien er planlagt i tett samarbeid med brukerrepresentanter som har gitt råd og tilbakemelding til alle sider ved prosjektet. Det er mange mennesker med erfaring fra psykose som har uttrykt ønske om traumebehandling – nettopp fordi de vet, og kjenner på kroppen, at livet levd påvirker helse og bedringsprosess.

Det er viktig for å oss å tilby behandling som både fungerer og er ønsket, og vi gleder oss til å sette i gang her ved OUS høsten 2024.

Vi arbeider vi nå med å rekruttere behandlere til studien. Alle interesserte i klinikken oppfordres til å kontakte førsteforfatteren ved spørsmål om studien og eventuell deltakelse.

Referanser:

Hovedsiden til EMDR foreningen: EMDR International Association Home | EMDR Practitioners (emdria.org)

Protokoll for EMDR for psykose: Eye movement desensitization and reprocessing therapy for psychosis (EMDRp): Protocol of a feasibility randomized controlled trial with early intervention service users - Varese - 2021 - Early Intervention in Psychiatry - Wiley Online Library

Hardy, A., Keen, N., van den Berg, D., Varese, F., Longden, E., Ward, T., et al. (2023). Trauma therapies for psychosis: A state-of-the-art review. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, n/a(n/a).