Etter behandling

En person og et barn som sitter på en sofa med kosedyr

Jeg skal hjem

Før du reiser vil legen gjerne prate med deg og foreldrene dine. Legen forteller om hva dere må passe på etter operasjonen eller behandlingen og hva som vi skje videre.

Kanskje du skal begynne med noen nye medisiner? Eller kanskje du må holde deg i ro og være hjemme noen dager fra skolen? Kan hende må du vente en uke eller to før du er med på gymnastikktimene?

Sykepleieren vil også prate med dere før dere drar. Hun eller han hjelper til hvis dere må ha med dere noe utstyr hjem.

Jeg skal til et annet sykehus

Når du er ferdig med undersøkelser og behandling her hos oss, kan det hende at du skal flyttes til et sykehus nærmere der du bor. Eller kanskje du må til et annet sykehus eller senter for å trene deg opp eller få mer behandling. Dit reiser du med bil, fly eller ambulanse. Det kommer litt an på hvor frisk du er.

Legene og sykepleierne på sykehuset eller senteret du skal til, får beskjed om hva du har gjort mens du har vært hos oss og hva som feiler deg. Du må være på senteret/sykehuset til du er frisk nok til å reise hjem.

Jeg skal tilbake på kontroll

Mange barn som har vært på sykehus må tilbake igjen senere - ofte flere ganger - for å sjekke hvordan det går. Dette kalles kontroll.

På kontrollen vil legen undersøker deg og spørre hvordan du har hatt det etter operasjonen eller behandlingen. Noen ganger må du ta nye undersøkelser og prøver. Noen undersøkelser krever at du forbereder deg litt. Kanskje kan du ikke spise frokost før du kommer, men alt dette får du beskjed om i brevet som vi sender deg før du skal hit.

Ofte kan det ta litt tid å få svar på prøver og undersøkelser. Men i mellomtiden kan du kanskje leke litt, gå på sykehusskolen eller ta deg en matbit. Eller kanskje du vil slå an en prat med noen av sykepleierne du møtte forrige gang du var her?

Det finnes flere pasientforeninger for barn og ungdom. Her finner du en liste og lenker til noen av dem.

Pasientforeninger for barn og ungdom:

Ungdomsgruppa i kreftforeningen
Barne- og ungdomsrevmatikergruppen i NRF