Sykehusordbok

Det er ikke alltid så lett å skjønne alle ordene som blir brukt av leger og sykepleiere på sykehuset. Her kan du finne forklaringer på noen av de mest vanlige ordene.

En person som holder et kosedyr

Bekken er en metallpotte som brukes når du ikke kan gå å do. Den kan brukes i sengen eller på en spesiell stol.

Blodåre er rør som fører blodet rundt i kroppen din.

Cellegift er medisin som brukes for å ødelegge kreftceller i kroppen. Cellegift kalles også Cytostatika.

CT (Computertomografi) er en undersøkelse der man tar bilder av kroppen innvendig ved hjelp av røntgenstråler.

Elektroder brukes for å se hvordan hjertet ditt slår eller hvordan hodet ditt arbeider. Elektroder ser ut som små klistremerker som man setter fast på overkroppen eller hodet.

Emlakrem er en bedøvelseskrem som kan smøres på et lite område på kroppen. Den kan brukes før du for eksempel skal ta en blodprøve eller sette inn en veneflon (se under) og gjør at stikket ikke kjennes så godt.

Faste betyr at du ikke får drikke eller spise mat.

Intravenøst betyr at du får medisiner rett i blodet (blodbanen) gjennom for eksempel en sprøyte eller en veneflon (se under).

Kompress er en tynn og fin bandasje som brukes til å vaske huden eller et sår.

Kontrastvæske er en spesiell væske som kan drikkes eller gis gjennom en veneflon (se under). Kontrastvæsken gjør at deler i kroppen blir tydelig på røntgenbilder.

Lokalbedøvelse er en smertestillende medisin som brukes på et mindre sted på kroppen. Medisinen gjør at du ikke kjenner noe akkurat på det stedet på kroppen der du får bedøvelse.

MR (Magnettomografi) er en maskin som tar bilder av kroppen innvendig på tvers ved hjelp av magneter og radiobølger.

Narkose betyr at du får en slags medisin som gjør at du sover en stund og ikke kjenner noe. Narkose får du hvis du skal opereres eller skal undersøkes og må ligge helt stille.

Oftalmoskop er et instrument med et skarpt lys som brukes til å undersøke øyet.

Oksygen er et stoff som finnes i luften rundt oss. Vi trenger ofte litt ekstra oksygen i luften vi puster når vi er syke. Oksygen kan gis gjennom en liten kopp som er koblet til et plastrør. Koppen legges foran ansiktet.

Otoskop er et instrument med lys og en liten tut som brukes til å undersøke øret.

Røntgen er en undersøkelse som ved hjelp av røntgenstråler tar bilder av hvordan kroppen ser ut inni.

Smertepumpe er en liten maskin som gir deg smertestillende medisin slik at du ikke har vondt. Fra smertepumpen går det et rør til en veneflon i hånden din.

Smertestillende er medisin du kan få når du har vondt eller før du skal gjøre noe som kan være vondt. Medisinen gjør at du ikke har vondt lenger eller får mindre vondt.

Sonde (nesesonde) er et plastrør som legges gjennom nesen og ned til magesekken. Sonden kan brukes til å gi væske i eller til å gjøre undersøkelser.

Sondemat er flytende mat som gis gjennom sonden og rett i magesekken.

Stetoskop er et instrument som brukes til å lytte på hjerteslagene dine eller for å høre hvordan lungene dine fungerer.

Stråling er en behandling som skal gjøre at kreftcellene ødelegges.

Urinkateter er et rør som legges inn i urinblæra og ut gjennom tissen. Tisset/urinen samles i en pose. Urinkateter er vanlig hvis du er operert og får mye smertestillende medisin. Da kan det være vanskelig å tisse som vanlig. Ofte har et urinkateter en liten ballong på innsiden som gjør at det blir liggende inne i urinblæra og ikke glir ut.

Veneflon er et tynt plastrør (plastslange) som legges inn i en blodåre på hånden eller i foten. Veneflonen brukes for å gi medisiner og væske rett i blodet.

Sist oppdatert 15.03.2018