Ekspertsykehuset – OUS sin blogg for fag, forskning og innovasjon
Fra drøm til virkelighet
Da jeg var ung hadde jeg en stor drøm – å bli sykepleier. Selv om veien ikke alltid har vært enkel, har jeg nådd målet mitt, takket være hardt arbeid, motiverende kolleger og de unike mulighetene jeg fikk ved Oslo universitetssykehus (OUS). Her er min historie.

Foto: Sykepleien/Nils K. Reppen
En barndomsdrøm blir virkelighet
Helt siden jeg var liten, har jeg hatt en sterk lidenskap for å hjelpe andre. Det var dette som inspirerte meg til å studere sykepleie i hjemlandet mitt, Filippinene.
Jeg var ferdig utdannet i 2013 og drømte om å jobbe som sykepleier. Men livet tok en annen vending da jeg flyttet til Norge.
Fra 2015 til 2021 jobbet jeg som helsefagarbeider i primærhelsetjenesten, en rolle som ga meg verdifull erfaring og læring. Likevel hadde jeg alltid ønsken om å gå tilbake til sykepleieryrket og jobbe i et fagmiljø hvor jeg kunne utvikle meg videre.
En ny start på Nevrointensiv
I 2021 søkte jeg på en ledig stilling som helsefagarbeider på Nevrointensiv ved OUS. Jeg fikk jobben og begynte å jobbe i januar 2022.
Dette ble et vendepunkt i karrieren min. Jeg opplevde et støttende arbeidsmiljø med kolleger som delte sin kunnskap og inspirerte meg til å strekke meg lenger.
Drømmen om å bli en norsk sykepleier begynte å våkne til liv igjen. Og det som virkelig gjorde en forskjell, var støtten jeg fikk fra min tidligere leder og kolleger.
Min leder tilbød meg en utdanningsstilling – en mulighet som gjorde det mulig å kombinere jobb og studier.
Endelig sykepleier!
I 2024 fullførte jeg en kompletterende sykepleiestudie og fikk autorisasjon som sykepleier i Norge. Å begynne som sykepleier på Nevrointensiv, OUS, var en utrolig milepæl for meg. Jeg var endelig i stand til å arbeide i det yrket jeg hadde drømt om hele livet.
Gjennom traineeprogrammet OUS tilbyr og opplæringsperioden fikk jeg en solid faglig og praktisk forståelse for hva det innebærer å jobbe som sykepleier i et intensivmiljø.
Dette var en krevende, men givende reise som motiverte meg enda mer til å gi pasientene best mulig pleie og behandling.
Veien videre: Drømmen om intensivsykepleie
Nå som jeg er ferdig utdannet sykepleier, har jeg satt meg et nytt mål: Jeg ønsker å utdanne meg som intensivsykepleier. Jeg vet at denne veien krever hardt arbeid og dedikasjon, men jeg er sikker på at det vil gjøre meg i stand til å bidra enda mer til pasientsikkerhet og kvalitet i behandlingen.
OUS har gitt meg verdifulle muligheter til karriereutvikling, og jeg setter stor pris på utdanningsstillingene som tilbys oss som ønsker å spesialisere oss.
Det gir oss ikke bare en sjanse til å vokse som fagfolk, men forbedrer også kvaliteten på pleien og behandlingen vi gir pasientene våre.
Dette er ikke bare en investering i den enkelte ansatte, men også i pasientsikkerheten og kvaliteten på helsetjenestene vi tilbyr.
Avslutning
Denne historien er et eksempel på at drømmer kan gå i oppfyllelse, så lenge man tør å gripe mulighetene og jobber hardt for å nå målene sine.
Jeg er takknemlig for reisen jeg har hatt ved Oslo universitetssykehus og gleder meg til veien videre – med håp om å inspirere andre til å følge sine egne drømmer.
Videre lesing
- Jobb og utdanning ved Oslo universitetssykehus HF.
- Utdanningsavdelingen ved Oslo universitetssykehus HF.
- Ta en utdanningsstilling ved Oslo universitetssykehus HF.
- Utviklingsmuligheter i OUS ved Oslo universitetssykehus HF.
- Fag- og forskningsdagen for sykepleietjenesten i Helse Sør-Øst.
Utdanning ved OUS
- OUS er en stolt tilbyder av gode praksisplasser for studenter.
- Sammen med Utdanningsinstitusjonene utdanner vi fremtidens helsearbeidere av høy faglig kvalitet.
- OUS innehar det største medisinske – og helsefaglige miljøet i Norge, og er landets mest komplette sykehus.
- Sykehuset bidrar i stort volum til å utdanne helsepersonell på alle utdanningsnivåer og har en ambisjon om å tilby studenter gode læringsmiljøer, både faglig og sosialt.