Nordiske sykehus danner historisk allianse

I dag, 24.mai 2024, signeres en banebrytende allianse mellom de største nordiske universitetssykehusene, som skal sikre sterkt samarbeid om felles løsninger på fremtidens helseutfordringer. Dette vil komme pasienter i alle de nordiske landene til gode.

Rigshospitalet DK, oversatt til norsk av Oslo universitetssykehus
Publisert 24.05.2024
En gruppe menn som sitter ved et bord med mikrofoner

Foto: Jacob Gyldenløve Aaen, pressekonsulent Rigshospitalet

Fremtidige utfordringer for sykehus krysser landegrenser. Derfor har de fem nordiske universitetssykehusene Karolinska i Stockholm, Oslo universitetssykehus, Helsinki universitetssykehus, Landspitali i Reykjavik og Rigshospitalet besluttet å inngå en allianse kalt Nordic University Hospital Alliance.

Avtalen mellom universitetssykehusene signeres i dag, fredag 24.mai, på en konferanse i København. I forbindelse med signering skal sykehushusdirektørene ha en debatt om fremtidens for nordisk helsevesen. Denne streames live, og du kan følge sendingen ved å klikke på denne lenken.

Direktør ved Rigshospitalet i København Rasmus Møgelvang

Foto: Rikshospitalet, Danmark

Sykehusdirektør Rasmus Møgelvang ved Rigshospitalet i København.

Avtalen vekker begeistring

Det danske Rigshospitalets direktør Rasmus Møgelvang er begeistret for den nye nordiske alliansen og dens perspektiver for å styrke pasientbehandling og personalkompetanse på tvers av landegrensene:

– Det er et økende behov for kunnskapsdeling på tvers av Norden til beste for pasienter med sjeldne sykdommer. Et nordisk samarbeid sikrer at vi i kan tilby våre pasienter behandling av høy internasjonal standard, og at våre helseeksperter kan fortsette å styrke sine ferdigheter innenfor de sjeldne behandlingene vi tilbyr i Danmark.

Sterkere sammen mot fremtidens utfordringer

Patrik Rossi er direktør ved Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm, og han ser på sykehusalliansen som en stor ressurs for at medlemslandene skal kunne stå sterkere mot fremtidens utfordringer:

– Gjennom deling av beste praksis og ressurser vil sykehusene bli bedre behandlingsresultater og effektivitet i helsevesenet. Alliansen vil også engasjere seg aktivt i nasjonal, nordisk og EU-politikk som påvirker helse, forskning og innovasjon. Målet er å bidra til politikk som fremmer fremgang og bærekraft i helsesystemene, sier Patrick Rossi.

Direktør OUS

Foto: Jacob Gyldenløve Aaen

Bjørn Atle Bjørnbeth, direktør for Oslo universitetssykehus.

Til sammen har de nordiske landene en befolkning på nesten 30 millioner, som alle behandles av et helsevesen med mange likhetstrekk på tvers av landegrenser, og dette skaper en stor mulighet for benchmarking og gjensidig utveksling av ideer, måter å levere omsorg på og samarbeid i forskning , forklarer Bjørn Atle Lein Bjørnbeth, administrerende direktør ved Oslo universitetssykehus i Norge.

Direktør OUS

Foto: Jacob Gyldenløve Aaen

Bjørn Atle Bjørnbeth, direktør for Oslo universitetssykehus.

– Med alliansen kan vi forbedre samarbeidet om håndtering og bruk av helsedata på tvers av de nordiske landene til forskning og kliniske formål, og det er mulighet for å styrke innovasjon og samarbeid med helsenæringen. Derfor er alliansen ikke bare en fordel for våre pasienter, men også en stor fordel på tvers av sektorene i våre land.

Fem menn

Foto: Jacob Gyldenløve Aaen

Direktørene på universitetssykehusene i Finland, Norge, Danmark, Sverige og Island.

Om Nordic University Hospital Alliance

Den nordiske universitetssykehusalliansen er etablert for å styrke båndene mellom de deltakende sykehusene og i fellesskap takle tidens store helseutfordringer. Alliansens misjon er å tilføre verdi til pasienter og det totale helsesystemet, møte store helseutfordringer, styrke forskningssamarbeidet og fremme nordiske helseløsninger og diplomati.

Alliansen består av de fem nordiske universitetssykehusene i hovedstedene:

• Rigshospitalet, København
  • Karolinska universitetssykehuset, Stockholm
  • Oslo universitetssykehus, Oslo
  • Helsinki universitetssykehus, Helsinki
  • Landspítali – Universitetssykehuset, Reykjavik

Bakgrunn for opprettelse av sykehusalliansen

De nordiske landene er kjent for sine verdensledende og effektive offentlige helsesystemer, som sikrer lik tilgang til helsetjenester av høy kvalitet.

Det nordiske helsevesenet har evnen til å utvikle og implementere innovative løsninger til beste for pasientene og er preget av et godt utviklet samarbeid mellom offentlige og private aktører.

Biomedisinsk forskning i Norden er i verdensklasse med ledende data, epidemiologi og persontilpasset medisin.

De nordiske landene har en robust life science-industri som bidrar til Norden med høy sysselsetting, produktivitet og eksport. Helsebransjen omfatter ulike typer selskaper innen farmasi, bioteknologi, medisinsk utstyr, helseteknologi, digitale løsninger og infrastruktur.

Alle disse styrkene innenfor det nordiske helseøkosystemet setter disse landene i en sterk posisjon til å tilby positive løsninger og perspektiver på internasjonale helseutfordringer.

Oppdrag

Nordisk Universitetssykehusallianse (NUHA) er etablert for å styrke båndene mellom medlemmene og i fellesskap ta opp de store helseutfordringene.

Visjon

• Å tilføre verdi til pasienter og helsevesenet som sådan
  • Å ta tak i tidens store helseutfordringer
  • Åstyrke forskningssamarbeidet