NORAPP-studien:

Prostatabiopsi – uten infeksjon og uten antibiotika

Forskere fra Avdeling for urologi og Avdeling for radiologi ved Oslo universitetssykehus (OUS), Aker, implementerer nå en ny prostatabiopsi-metode hvor forebyggende antibiotikabehandling ikke lenger er nødvendig.

Mette H. Akerø, Oslo universitetssykehus
Publisert 30.05.2024
Eduard Baco, Maciej Jacewicz og Erik Rud

Foto: Oslo universitetssykehus, Mette H. Akerø.

Eduard Baco, leder av forskningsprosjektet sammen med PhD stipendiat Maciej Jacewicz og Erik Rud fra OUS, Aker.

Biopsi gjennom endetarm eller mellomkjøttet

For å kunne stille en diagnose på prostatakreft må det tas vevsprøver (biopsier) fra prostata. Biopsiene var tradisjonelt tatt gjennom endetarmen, men metoden har vært forbundet med høy og økende forekomst av infeksjoner og blodforgiftninger. Dette til tross for at det har blitt gitt forebyggende antibiotikabehandling.

Ny metode for å avdekke prostatakreft

Urologer og radiologer ved OUS, Aker, utviklet i 2017 prostatabiopsi-metoden hvor de fusjonerte MR og ultralyd av prostatabilder og utførte biopsier gjennom mellomkjøttet (baksiden av pungen), som et alternativ til tradisjonelle biopsier gjennom endetarmen. Resultater av denne nye metoden hos første 150 pasienter viste at metoden var presis, godt tolerert, og ga få komplikasjoner tross redusert antibiotikabruk (1).

For at den nye metoden skulle kunne brukes rutinemessig og uten antibiotika, var det nødvendig å utføre større, randomisert og multisenterstudie. Forskerne fra Aker inviterte tyske kollegaer fra Vivantes klinikk i Berlin til samarbeid og dette resulterte i en randomisert kontrollert studie (RCT) NORAPP Study (2).

Overlege og forsker, Erik Rud ved Avdeling for radiologi, forklarer prosedyren:

- Utredningen av prostata kreft starter med et MR-bilde av prostata kjertelen. I tilfeller hvor MR viser mistenkelige område, henvises pasient videre til biopsi.

MR og Ultralyd fusjon

Foto: Oslo universitetssykehus.

MR og Ultralyd fusjon av prostata med MR synlig tumor og 2 prostata biopsier.

Urolog og forsker, Maciej Jacewicz, forteller at de så starter med en urinprøve for å sjekke om det er bakterier i urinen.

- Så blir pasienten plassert i en stol med stigbøyler for å gi tilgang til mellomkjøttet. Etterpå legger vi sammen MR-bildet med markert svulst og ultralydbildet før de bedøver området og foretar prøvene (3), forklarer Jacewicz.

Mindre antibiotika – unngå antibiotikaresistens

Verdens helseorganisasjon (WHO) har klassifisert antibiotikaresistens som en av de største truslene mot global helse, ett av de viktigste grepene for å redusere resistens, er redusert bruk av antibiotika.

Eduard Baco, forsker og overlege ved Avdeling for urologi, OUS Aker, og første amanuensis ved UiO, sier dette om NORAPP-studien:

- Jeg er veldig glad for at med samarbeidet mellom våre to avdelinger og at vi har utviklet en pioner prostatabiopsi-metode, og senere gjennomført den internasjonale NORAPP-studien, som bekreftet at denne biopsimetoden er effektiv og presis for prostatakreft diagnose.

Baco forklarer at metoden er tryggere for pasientene, ressurssparende for helsevesenet, da færre biopsier er nødvendig for en diagnose, at antibiotikabruken er redusert og en fordel for arbeidet mot antibiotikaresistensen.

Resultater fra forskningsprosjektet

Resultatene fra studien har vist at antibiotika ikke reduserer forekomsten av infeksjon og dermed kan unngås ved transperineale prostatabiopsier. Resultatene fra studien har nå blitt implementert ved flere sykehus både i Norge og utlandet, noe som fører til en betydelig reduksjon av antibiotikabruk. På bakgrunn av den nye metoden har Beslutningsforum anbefalt utfasing av prøver tatt gjennom endetarmen i løpet av 2023.

Om prosjektet

Forskningsprosjektet «Norwegian randomized study on antibiotic prophylaxis in transperineal prostate biopsies» kjent som NORAPP-studien er en randomisert kontrollert studie som ble gjennomført ved OUS, Aker of Vivantes klinikk i Berlin mellom 2019-2021. 550 pasienter var inkludert. Hovedmålet med studien var behovet for antibiotika profylakse ved transperineale prostata biopsier. Prosjektet ble finansiert med midler fra Avdeling for urologi i OUS og UiO.

Om fagfeltet

Transperineale prostata biopsier har vist lavere forekomst av infeksjon sammenlignet med transrektale biopsier. Det har vært usikkert om forebyggende antibiotika gitt i forkant av biopsering har redusert forekomsten av infeksjoner ytterligere. NORAPP-studien har demonstrert at antibiotika kan unngås uten at forekomsten av infeksjon øker. Den nasjonale og internasjonale implementeringen av resultater gir en betydelig reduksjon av antibiotikabruk.

Om NORAPP-studien

Forskningsgruppen består av urologer fra Avdeling for urologi, radiologer fra Avdeling for radiologi, OUS, Aker, samt Vivantes Klinikum am Urban, Berlin. Prosjektleder er Eduard Baco og samarbeidspartner fra Vivantes, urolog Karsten Günzel.

1. Baco E, Vlatkovic L, Rud E. Free-hand transperineal MRI/3D-TRUS fusion-guided prostate biopsy and systematic random prostate biopsy under local anesthesia.  Kirurgisk Høstmøte, Oslo, 2018.

2. Jacewicz M, Günzel K, Rud E, Sandbæk G, Magheli A, Busch J, Hinz S, Baco E.Lancet Infect Dis. 2022

3. Jacewicz M, Gunzel K, Rud E, Lauritzen PM, M.D., Galtung KF, Hinz S, Magheli A, Baco E, Multicenter transperineal MRI-TRUS fusion guided outpatient clinic prostate biopsies under local anesthesia. Urol Oncol. 2020