Sykepleierne gjør oppgaver portørene kunne gjort

Portørene ved Oslo universitetssykehus er en uutnyttet ressurs. De kunne blant annet mobilisert pasienter og fraktet oksygen. En gruppe masterstudenter har undersøkt portørtjenesten ved OUS og har interessante funn.

Publisert 05.06.2024
Sist oppdatert 06.06.2024
En portør

Foto: OUS/Thea Tønnesen

Gruppen består av masterstudentene Orinta Rui, Sanne Rocks og Veronica Benini ved Universitetet i Oslo, som har hatt et internship på Oslo universitetssykehus i tre måneder. De anbefaler at OUS ansetter flere portører, bruker tid på opplæring, gir portørene flere oppgaver, sørger for tettere dialog mellom portører og sykepleiere og at vi erstatter Portørcom med et nytt og bedre bestillingssystem, Unitetask, i hele sykehuset.

I mai leverte de rapporten: Porter project, Analysis of the ways porters can support nurses by transporting from the PO ward in Rikshospitalet. Studien er, til tross for et begrenset case-område, nyttig for portørtjenesten og de som er avhengig av tjenesten på hele OUS.

Portørenes viktige rolle

Studentene har i hovedsak analysert transporten fra postoperativ. Det viktigste og mest positive funnet er at pasientene konsekvent er vurdert stabile før de transporteres fra postoperativ. De har funnet at portørene har en viktig rolle i tillegg til de praktiske oppgavene som må gjøres: at de har en varme og menneskelig interaksjon med pasientene. Småpraten er viktig og gjør at pasientene kopler av.

En person som holder en presentasjon
Gruppen har kartlagt dagens drift, undersøkt hvilke oppgaver portørtjenesten kan gjøre og har foreslått hvordan vi kan få en harmonisert drift på tvers av lokalisasjoner.

Én portørseksjon

- Portørene på Rikshospitalet og Ullevål utfører ikke de samme tjenestene, sier studentene som har undersøkt hvordan portørene jobber på de to sykehusene.

Portørene på Ullevål gjør i dag flere typer oppgaver enn kollegene på Rikshospitalet. På Ullevål transporterer de til operasjonsrom, fra postoperativ, intensivpasienter og fra helipad. Det gjør de ikke på Rikshospitalet. På Ullevål henter de blodprøver fra rørpos, frakter varer til og fra væskelageret og frakter mat. Det gjør ikke portørene på Rikshospitalet.

- Fra januar i år ble portørseksjonene sammenslått til én, med én felles leder. Hensikten har vært å standardisere tjenesten og øke bevegeligheten mellom ulike lokalisasjoner. Vi har i løpet av våren også sluttført oppgaven med å plassere ansvar for transportoppgaver til henholdsvis portørseksjonen og transportseksjonen på en tydelig måte. Det er gledelig å se at studentene konkluderer med de samme tiltakene som oss, sier avdelingsleder Innkjøp og logistikk Paulina Wedde.

Andre funn

Det er en forventning om at en portør utfører 25 transporter per åtte timers skift. Studentene har funnet at det er umulig å oppnå, fordi hvert oppdrag krever mer tid.

Portør og pasient

Foto: Shutterstock

I tillegg ser de at bestillingstjenesten Portørcom fungererer dårlig. De har også sett at avgjørelser blir tatt på for høyt nivå.

«Desicion-making is performed in the higher levels of the hierarchy, making it harder to solve issues in the lower levels of the hierarchy and making changes harder to be adopted,” står det i rapporten.

Penger å spare

I case-studien som var konsentrert til transport fra postoperativ på Rikshospitalet, fant de at man kunne spart 800.000 kroner ved å benytte portører og ikke sykepleiere i større grad. Studentene anbefaler derfor at portørene rustes og opplæres til å utføre flere oppgaver.

De påpeker også at det er viktig med tettere dialog mellom portørene og sykepleierne, for å få bedre forståelse for hverandres hverdag, forventningsstyring og å øke sykepleiernes trygghet på at pasientsikkerheten blir ivaretatt.

Utdanningen av fagarbeidere i portørfaget

Lærerplanen i VG3 portørfaget bygger på VG2 helsearbeiderfaget.

- Det er med andre ord de to årene i læretiden som skiller disse to fagene fra hverandre. Dette er med på å styrke pasientsikkerheten og kvaliteten på tjenestene portørene utfører, sier rådgiver Svein Aassve Myhre

Oppgavedeling

Portør- og sengesentralseksjonen ønsker å bidra til å avlaste sykepleiere og annet pleiepersonale.

- Vi ønsker og innspill på hvilke oppgaver portørene kan bistå med. Dette kan for eksempel være forflytninger og leiring av pasienter slik at man ikke trenger å bruke flere sykepleier ressurser til dette, sier Myhre.

Portør

Foto: Shutterstock

Hva gjør vi nå?

I oktober 2023 skrev Sykepleien at portørene på Ahus tar blodprøver.

- Ahus har gjennomført en rekke spennende pilotprosjekter. Riktig oppgavedeling er definitivt nødvendig for fremtiden, men vi må begynne med å definere hvilke oppgaver som skal utføres av hvilke roller. Ved oppgaveglidning må det også følge finansiering tilsvarende de oppgavene som overføres. Vi skal nå bruke rapporten til å fremme oppgavedeling i sykehuset videre og for å synliggjøre potensialet som ligger i å satse på portørene; her er det mye å hente, sier seksjonsleder Portør og sengesentral Jan Thuen.